Ringe efterspørgsel sender Capesize-rater i bund
Stort japansk rederi planlægger ophugning af Capesize-tonnage på grund af vanskelige markedsvilkår.
Den lave økonomiske vækst i Europa kombineret med store lagre af kul og jernmalm i Kina har reduceret efterspørgslen efter bulk-transporter markant. Det har rammer særligt hårdt i det såkaldte Capesize-segment – det vil sige bulkcarrierere på 150.000 tons dødvægt eller mere, som er for store til at benytte Suezkanalen og Panama Kanalen.
Derfor oplever markedet i øjeblikket en ophobning af overflødig kapacitet og det rammer fragtraterne. I slutningen af sidste uge faldt den gennemsnitlige spotrate til 4.255 USD per dag. Værst ramt er Atlanterhavet, hvor raterne nåede ned på 4.000 USD per dag, mens Stillehavet trækker den gennemsnitlige spotrate opad – her lå spotraten fredag på 4.742 USD.
Selv om det er et helt åbenlyst uholdbart niveau for så store skibe, så øger transportkøberne i øjeblikket presset på raterne, med det argument, at bunkerpriserne er faldent en smule i de seneste uger. Det skriver maritimedanmark.dk med Fairplay som kilde.
Skrotter skibeDet giftige rateniveau får nu det store japanske rederi Mitsui O. S.K til at annoncere skrotning af 10-20 af rederiets Capesize-skibe. Mitsui O.S.K. har en flåde på 110 skibe i Capesize-størrelsen.
Yderligere to store japanske rederier, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen oplyser ifølge finansportalen Bloomberg, at de også planlægger at trække kapacitet ud af markedet.
Danske tørlastrederier er kun i ringe grad aktive i Capesize-segmentet.