Aluminiumsfælge giver større nyttelast og mindre CO2
Aluminiumsfælge vejer op til 50 % mindre end stålfælge. Det betyder større nyttelast og dermed lavere brændstofforbrug per transporteret enhed. Det oplyser DTL i sit ugentlige miljøråd.
Et eksempel fra en fælgproducent viser, at en to-akslet trækker med en tre-akslet trailer kan reducere vægten med 229 kg ved at køre med aluminiumsfælge.
Det kan give en brændstofbesparelse på mellem 1 % og 2,5 % ved at køre med aluminiumsfælge.
Besparelsen afhænger af din kørselstype. Besparelsen er størst ved maksimal last og længere ture.
Et eksempel:
En vognmandsvirksomhed med 5 lastbiler kan med aluminiumsfælge spare 2,5 % brændstof.
Lastbilerne har et samlet brændstofforbrug på 166.000 liter om året. Det giver en besparelse på 4.150 liter diesel om året og svarer til 37.350 kr. ved en dieselpris på ca. 9 kr./l.
Samtidig vil virksomheden reducere sin CO2-udledning med 11 tons.
Aluminiumsfælge til en to-akslet trækker med en tre-akslet trailer koster ca. 52.020 kr. Tilbagebetalingstiden afhænger af dit kørselsmønster. I eksemplet ovenfor vil tilbagebetalingstiden være knap syv år.
Andre fordele er, at bremser, bremseskiver og dæk får en længere levetid, fordi aluminiumsfælge overfører mindre varme til disse dele end stålfælge. Varmen fra fælgene reducerer styrken i bremser, bremseskiver og dæk. Og aluminiumsfælge ruster ikke og er derfor lettere at vedligeholde.
Vær opmærksom på, at aluminiumsfælge kan ikke ligesom stål rettes ud. Derfor egner de sig ikke til entreprenørkørsel i fx grusgrav og stenbrud.