23948sdkhjf

ITD sætter Justitsministeriet under lup

I februar 2012 dømte EU-Domstolen til fordel for en ungarsk chauffør i den principielle ”Urban-sag” om en høj bøde, der blev givet uden at tage hensyn til, at chaufføren blot havde begået en menneskelig fejl.

I februar 2012 dømte EU-Domstolen til fordel for en ungarsk chauffør i den principielle ”Urban-sag” om en høj bøde, der blev givet uden at tage hensyn til, at chaufføren blot havde begået en menneskelig fejl.



Justitsministeriet har nu tygget på dommen, og her håbede ITD, at sanktionerne over for vognmænd og chauffører ville blive mere rimelige og i højere grad lægge op til en retspraksis, hvor der bliver taget hensyn til menneskelige fejl og bagateller, når lastbilernes kontrolapparater viser fejl.

- Imidlertid må vi sige, at det ser meget skuffende ud. Justitsministeriets vurdering af dommen gør nærmest den retslige tilstand endnu værre, mener ITD’s chefkonsulent Lars Nielsen.

Han peger på flere bekymrende forhold.

Justitsministeriet anerkender for så vidt proportionalitetsprincippet for forseelser begået ved kontrolapparatforordningen. Men princippet burde betyde, at de danske domstole efter Urban-dommen skulle tage langt større hensyn og uddele mildere sanktioner, når der er tale om forglemmelser og menneskelige fejl.

I stedet mener Justitsministeriets jurister, at den nuværende faste bødetakst på 3000 kroner for overtrædelser med kontrolapparatet kun skal gælde i milde sager. Ministeriet vil lade bødeniveauet stige ved alvorlige overtrædelser, og branchen kan dermed vente generelt højere bøder som erstatning for den nuværende faste takst.

Samtidig melder ministeriet, at embedsmændene til efteråret skal kigge på frakendelsessystemet og endeligt lægge sig fast på bødetakster ved overtrædelser.

- Her er vores fornemmelse, at ministeriet vil arbejde for skærpelser, og det er derfor umiddelbart negativt, mener Lars Nielsen.

ITD har på baggrund af den skuffende vurdering valgt at få en af landets fremmeste eksperter i EU-jura til at gennemgå sagen for at teste Justitsministeriets vurderinger. Analysearbejdet forventes afsluttet til august.

- Vi er foreløbig af den opfattelse, at Justitsministeriets tolkning af EU-dommen slet ikke er vidtrækkende nok. Den vurderer alene overtrædelser af kontrolapparatforordningen. Men hvad med overtrædelser af køre-hvile-tids-forordningen?

- Vurderingen ærgrer os, men vi tror på, at saglige argumenter kan vende ministeriets jurister og få gjort dommen til en positiv gevinst for den danske vognmandsbranche, siger Lars Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079