Stormøde: Fronten blev trukket hårdt op
Dommedag nærmer sig for mange danske vognmænd og chauffører, mener FDL.
Den frie cabotage fra 2014 vil udløse dommedag for mange danske vognmænd og chauffører og den ulovlige cabotage har allerede fjernet mange arbejdspladser i Danmark. Det mener Frie Danske Lastbilvognmænd, der i weekenden havde arrangeret stormøde i Middelfart sammen med en initiativgruppe.
Mødet havde opbakning fra blandt andet Dansk Transport & Logistik, udenlandske organisationer samt dele af Folketinget - og der kom flere hundrede chauffører og vognmænd til Lillebæltshallerne.
- Fri cabotage fra 2014 vil betyde dommedag for tusindvis af danske vognmænd og chauffører, så kære politikere husk, at hver dansk lastvogn bidrager med ca. 3,60 kr. pr kørt km til samfundskassen, når man regner chaufførens skat med, sagde FDL-formand Christian Jensen.
Det er tal som kom frem i forbindelse med en tilbundsgående undersøgelse af området for et par år siden, og ”der er ingen grund til at tro at det er blevet mindre”, sagde FDLs formand Chr. Jensen.
Hver lastvogn kører ca. 12.000 km om måneden eller 144.000 km om året, og samlet bliver det til en årlig indtægt til samfundskasse på en halv mio. kr.
- Så det er uhyggelige tal, der tegner sig på minussiden, hvis chauffører og vognmænd bliver arbejdsløse på grund af ulovlig cabotage. Det har vi ikke råd til. Eller det har vi det kære politikere?
spurgte Christian Jensen, de fremmødte politikere, Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti, Ane Halsboe-Larsen fra Soc. og Henning Hyllested fra Enhedslisten.
- Har i godt svar på det, så er vi lutter øren. Og der er jo ikke langt til 2014 og endnu kortere til 2013 hvor kommissionen sætter sig sammen omkring bordet for at finde ud af om der skal ske yderligere liberalisering - herunder om der skal være fri cabotage fra 2014, påpegede Christian Jensen. Det kan ikke pointeres stærkt nok, at det må ikke ske.
- Vi vil komme til kort på grund af den høje bruttoløn, og det har ikke noget med realløn at gøre. Transporterhvervet kan selvfølgelig ikke leve med en lavere realløn end de øvrige på arbejdsmarkedet, pointerer Chr. Jensen. Der er garanteret ingen til stede her i dag, der ønsker den danske model skrottet.
Tilfreds Jensen- Jeg føler trang til at udtrykke min glæde over, at FDL´s stormøde i Middelfart ikke kun fik en solid opbakning fra masser af danske vognmænd og chauffører, men i høj grad også fik støtte fra vore udenlandske gæster fra Holland, Belgien, Tyskland, Sverige og Norge. Især de udenlandske gæsters taler, understregede, at de tiltagende cabotage-problemer ikke er nationale problemer, men problemer i store dele af det EU, der skulle forsvare medlemslandenes interesser, men som i stedet har åbnet en ladeport for billig østeuropæisk arbejdskraft. Og hvad er der kommet ud af det? Jo, stribevis af lukkede mindre vognmands-firmaer og tusinder af arbejdsløse chauffører, fastslog Christian Jensen efter stormødet i Middelfart.
- FDL´s bestyrelse, og med den også udvalgs-gruppen, føler, vi fik et solidt mandat at arbejde videre med, og vi trækker i arbejdstøjet mandag morgen, siger Christian Jensen. FDL er allerede på tirsdag til møde på Christiansborg, og her vil vi bl.a. forsøge at få svar på nogle af de spørgsmål, som vi endnu ikke har fået et klart svar på. FDL vil fastholde kravet om et midlertidigt cabotage-stop, og vi vil ikke finde os i, at der er nogle, som forsøger på at bilde os ind, at det ikke er muligt at gennemføre et sådant stop. Det er ganske enkelt usandt at postulere den slags.
Efterlyste et kædeansvarHarald Fabricius fra Godschaufførerne opfordrede til ændret ansvar.
- Giv os nu det kædeansvar, for jeg er overbevist om det virker. Vi skal have et kædeansvar som gør at det bliver transportkøbers ansvar, at alt foregår på lovlig vis, og det gælder både cabotage, køre- og hviletidsregler, arbejdstidsregler samt løn og øvrige ansættelsesvilkår, siger Harald Fabricius fra Godschaufførerne.