23948sdkhjf

Stormøde: Kritik af Trafikstyrelsen

Inden for de senere år er der forsvundet 124.000 arbejdspladser fra Danmark, påpeger Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport & Logistik.

Inden for de senere år er der forsvundet 124.000 arbejdspladser fra Danmark, påpeger Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport & Logistik.



Produktion der er flyttet ud af landet, produktion der er flyttet til Kina og arbejdspladser, der er blevet udflaget. Det er dagligdag i dansk erhvervsliv – også i transportsektoren, hvor 9000 arbejdspladser er forsvundet indenfor de seneste fire år.

- Det her handler ikke bare om der sidder nogen i kommissionen som i 2014 gerne vil have markedet for transport på vejen fuldstændig liberaliseret. Den liberalisering er desværre allerede startet og den hedder ulovlig cabotagekørsel, og derfor er det vigtig at vi nu i dag får sat fokus på hvad skal der til for at få stoppet de arbejdspladser der forsvinder, sagde direktør Erik Østergaard, DTL, på transportbranchens stormøde i Middelfart.

- Når udenlandske lastvogne kører tre indenrigstransport i Danmark og derefter kører en tur ud af landet, så har den internationale transport kun et formål, nemlig at køre cabotagekørsel i Danmark. Derfor fatter jeg ikke at ministeren som svar til Folketinget på en forespørgsel fra Henning Hyllested og Kim Christiansen kan skrive, at det må man godt, siger Østergaard.

- Det er mod deres egen vejledning, det er imod EU-forordningen, hvor der står at ”cabotagekørsel bør ikke forbydes, hvis den ikke udføres så der skabes en permanent eller løbende aktivitet”. Permanent, det er klart. Det er hvis man er der hele tiden, men en løbende aktivitet, det er lige præcis systematisk cabotage. Der må være nogen af juristerne i Trafikstyrelsen som burde går tilbage til deres lærebøger og studere dette mere klart inden de sender Transportministeren i byen med et sådan svar, siger Østergaard.

Han pegede også på, at mens beskæftigelsesminister Mette Frederiksen forsøger at dæmme op for den sociale dumping, ”har vi en transportminister, der er i gang med at åbne endnu mere”.

Erik Østergaard oplyste forsamlingen, at DTL i øjeblikket er i gang med at granske, hvordan man tackler cabotage i udlandet og nævnte for eksempel løsninger som i Frankrig i stedet for passivitet.

- Fortsætter det her, så lægger vi hele den danske transport-branche ned. Så vi skal altså holde fast og bearbejde vore politikere” sagde han, og understregede, at transportministeren ikke behøver at etablere et udvalg for at finde brugbare løsninger på problemer, der desværre er alt for godt kendt, sagde Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078