Rift om Cimber-fly
I lufthavnene i Sønderborg og København står tre ATR-72 fly, som tilhører boet efter Cimber Sterling, der gik konkurs 3. maj i år.
De tre fly kan vise sig at blive en af de væsentligste indtægtskilder i kuratellets arbejde med at udrede værdier til kreditorerne i Cimber-boet. For mindst fem flyselskaber er interesserede i at få fingrene i de tre fly. Men mere end en måned efter konkursen er flyene endnu ikke sat til salg, selvom flere selskaber viste interesse for at købe flyene allerede få dage efter konkursen.
Flyene er interessante, da de ville kunne bruges til at lande en aftale med SAS om at føde indenrigstrafik ind til København. Flyene ville kunne betjene nogle af de indenrigsruter, som efter Cimber Sterlings konkurs enten ikke eksisterer længere eller betjenes af SAS’ konkurrenter.
Derfor ligger både Danish Air Transport (DAT) og Cimber A/S, der er et nyt selskab stiftet af tidligere medlemmer af ledelsen i Cimber Sterling, på lur efter at få fat i flyene. En indenrigsfeeder-aftaler med SAS ville være et enormt boost for begge jyske luftfartsselskaber.
Det store britiske regionalflyselskab Flybe ville også kunne drage nytte af flyene. Flybe har erklæret, at de agter at gå ind på det danske indenrigsmarked, men CHECK-IN.dk erfarer, at netop manglen på ledige fly forsinker processen.