DI: Stor stigning i lastbilsafgifter
Regeringen har løftet sløret for deres forslag til overgangen til kørselsafgifter for lastbiler. Fra og med 2015 skal der betales ca. 1,50 kr. pr. km på de danske statsveje, dvs. motorveje og større landeveje.
Den samlede regning til danske og udenlandske lastbiler stiger fra de nuværende 370 mio. kr. årligt til ca. 3 mia. kr. Overgangen til grønne kørselsafgifter er en del af den grønne trafikaftale fra 2009. Den tidligere VK-regering havde også en plan for kørselsafgifter, der bl.a. skulle bidrag til skattereformen og genopretningspakken. Den nuværende regering vil derudover opkræve yderligere mellem 1-1,5 mia. kr. som skal bruges til bedre og billige kollektive transport.
DI Transport er positive overfor at indføre kørselsafgifter, men vender sig kraftigt imod den store stigning i afgifterne.
- Det bliver en voldsom ekstra beskatning af lastbiler i Danmark, som regeringen foreslår. En omlægning til kørselsafgifter er i princippet ok, men ikke når det medfører en ottedobling af skatterne. I alt øger regeringen afgifterne med ca. 1 mia. mere end hvad der er nødvendigt i henhold til den tidligere regerings skattereform. siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
Det bliver især transportens kunder i det øvrige erhvervsliv, der kommer til at betale den ekstra regning fra regeringen. Og dermed bliver det igen dyrere, at drive virksomhed i Danmark.
- Afgifterne bliver en øget skat på mobilitet, og dermed på vækst og arbejdspladser i Danmark. Regeringen lægger op til at det skal koste 1,5 kr. pr. km. for at køre på ca. 6.000 km motorveje og landeveje. Det vil især ramme udkantsområderne, hvor varer skal transporteres længere for at komme hen til kunderne, og det vil gøre danske varer endnu dyrere på f.eks. det tyske marked. Det er helt klart et skridt i den forkerte retning. forklarer Michael Svane.