23948sdkhjf

Dansk undren over modulvogntogs-stop i Slesvig-Holsten

Ny regeringskoalition - med danskerpartiet SSW - vil trække sig fra modulvogntogsforsøget.

Ny regeringskoalition - med danskerpartiet SSW - vil trække sig fra modulvogntogsforsøget.



SPD, De Grønne og det danske mindretals parti SSW vil melde sig ud af forsøget, som siden foråret har tilladt modulvogntog på en række motor- og landeveje i Tyskland. Det skriver Flensburger Tageblatt.

Den nye delstatsregering vil endda fratage eksisterende ordninger, herunder en aftale som Spedition Voigt har kørt under i en årrække. Voigt har en aftale til 2013, men den nye regering vil opsige aftalen.

Slesvig-Holstens tilbagetrækning er et stort tilbageslag for danske vognmænd, der har ønsket at køre modulvogntog i Tyskland, for der er ingen vej udenom den nordtyske delstat. Det slesvig-holstenske nej vil derfor betyde en ende på danske bestræbelser for at få lov til at køre med de 25 meter lange lastbiler gennem Tyskland.

Danmark har siden 2008 haft en forsøgsordning, som tillader de 25 meter lange vogntog på udvalgte vejstrækninger. Hensigten er at effektivisere transportsystemet og opnå mere miljøvenlige transporter ved at køre mere gods uden at øge brændstofforbruget tilsvarende.

Undren hos Dansk Industri

Formand for DI i Sønderjylland, adm. direktør Mogens Therekelsen fra transport- og logistikvirksomheden H.P.Therkelsen A/S i Padborg undrer sig over Slesvig-Holstens tilbagetrækning, der kommer på trods af en indtrængende appel fra forbundstrafikminister Peter Ramsauer, om at sætte forsøget i gang i de forskellige tyske delstater.

- Specielt er det bemærkelsesværdigt, at SSW, som nyindtrådt i regeringen, er med på denne ”vogn”, at man nu skarpt fordømmer et forsøg. Det undrer mig særdeles meget, da jeg tidligere på året havde et møde med SSW, hvor jeg fik lejlighed til at redegøre for de fordele og fremtidsvisioner modulvogntog bør have i hele Europa, siger Therkelsen.

Han synes det er "særdeles beklageligt", at Slesvig-Holsten, som er brohovede mellem Europa og Skandinavien, ikke vil deltage i forsøget - især da man i Skandinavien har positive erfaringer omkring modulvogntoget i henhold til besparelser af antal lastbiler, mindre CO², miljøbelastning samt en ikke uvæsentlig effektivisering i godstransport på landevejen.

- Jeg vil gå så vidt at sige, at det er uansvarligt den holdning den kommende regering i Slesvig-Holsten indtager, før man har indvilliget i få en nærmere redegørelse for de positive sider af et sådant fremtidsvogntog, siger Mogens Therkelsen. Det har intet at gøre med, som visse partier og politikere giver udtryk for, at man med disse vogntyper tager gods fra banerne. Det er absolut ikke tilfældet. Det er bevist både i Danmark, i Sverige og i andre forsøgslande. Det der sker med disse vogntog er, at man mindsker antallet af køretøjer på de europæiske landeveje, og det må være i alles interesse. Derfor er det mit håb og ønske, at den nye regering ved sin tiltræden tænker mere seriøst og fornuftigt over tingene, og eventuelt går ind i en konstruktiv debat med transporterhvervet, og dermed får en bedre indsigt i de meget store fordele, der ligger for infrastrukturen fremadrettet, siger Mogens Therkelsen.

Venstre: Trist tilbageslag

- Det er en rigtig dårlig nyhed, at den nye regering i Slesvig-Holsten ifølge Transport Tidende vil trække sig fra forsøget med modulvogntog, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Der hersker ingen tvivl om, at de lange modulvogntog – også kaldet miljølastbiler – er et vigtigt middel til at opnå en langt mere effektiv og miljøvenlig transport på det ovrordnede vejnet. Specielt på de lange stræk er det en stor fordel, at man kan transportere langt mere gods med et lastvognstog. Det sparer masser af brændstof og køretid, ligesom der bliver mindre trængsel på vejene.

Han betegner det som et "helt uforståeligt tilbageslag", hvis den nye regering i Slesvig-Holsten vil lægge hindringer i vejen for en grønnere og mere effektiv transport i Europa.

- Modulvogntogene kan nu køre på det overordnede vejnet i Sverige og Danmark. Men vi har naturligvis brug for at kunne passere igennem Tyskland for at udnytte det fulde potentiale ved at satse på de miljøvenlige og produktivitetsfremmende lastbiler. Jeg vil derfor opfordre til, at transportminister Henrik Dam Kristensen snarest tager kontakt til vore gode venner syd for grænsen med det klare mål, at få denne vigtige sag tilbage på sporet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

ITD: Frustrerende

ITD hæfter sig ved, at Slesvig-Holsten fra starten har været positiv overfor modulvogntogsforsøget, og at tilbagetrækningen - trods regeringsskiftet - derfor er meget overraskende. Beslutningen fra Slesvig-Holsten betyder, at danske modulvogntog i praksis formenes adgang til de tyske veje.

- Det er et skuffende og helt uforståeligt træk fra den nordtyske lokalregering. Det danske forsøg har tydeligt dokumenteret, at modulvogntogene sparer diesel og effektiviserer transporterne, uden at det går ud over sikkerheden. Det er meget beklageligt, at vi ikke kan komme i gang med at høste potentialerne i international sammenhæng, siger chefkonsulent i ITD Jørn-Henrik Carstens.

Omkring 25 af ITD’s medlemsvirksomheder har vist interesse for at deltage i det tyske modulvogntogsforsøg. Jørn-Henrik Carstens forventer, at de nu helt trækker følehornene til sig.

- Det er frustrerende, at vi ikke kan få adgang til en indlysende effektiviseringsgevinst for internationale transporter. Der kan ikke være andre forklaringer, end at der er gået følelser i den hos lokalregeringen. For de saglige argumenter er simpelthen umulige at føje på, siger Jørn-Henrik Carstens. At nordtyskerne ikke engang vil deltage i et tidsafgrænset forsøg som det igangværende, kunne indikere, at de måske ligefrem er bange for, at evalueringen kunne forløbe positivt, og at modstandernes argumenter dermed ville blive endnu tyndere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063