Ny tachograf skal stille krav til myndighederne
Europa-parlamentets transportudvalg har forholdt sig til Kommissionens foreslåede ændringer af reglerne for den digitale tachograf.
Kommissionen fremsatte sit forslag i 2011 for at forsøge at modernisere og forbedre den digitale tachograf endnu mere - oven i de forbedringer der er sket i 2011 - og for at forbedre tachografen dels som kontrolapparat, dels som et brugervenligt instrument for både chauffør og vognmand.
- Udvalget har på en lang række punkter formået at trække forslaget i den rigtige retning med fokus på sikkerhed, bedre kontrol, brugervenlighed og ikke mindst krav til myndighederne. Parlamentet stiller fx krav om et fælles system for uddannelse af kontrolpersonale, baseret på en fælles fortolkning og anvendelse af reglerne for køre- hviletid, udtaler direktør for NLA (Nordic Logistics Association), Søren Hyldstrup Larsen, fra Bruxelles.
- Alt for ofte er kontrollen ikke af den kvalitet, der kræves. Eller de moderne muligheder, som de digitale data giver mulighed for, bliver ikke udnyttet tilstrækkeligt. Med dagens afstemning har Parlamentet bidraget til at trække tachografen videre ind i den teknologiske udvikling.
SørenHyldstrup Larsen finder det også positivt, at tachografen bedre skal kunne samarbejde med ITS-systemer, herunder fleet management, og dermed kan integreres i andre systemer, hvorved chaufførens og vognmandens arbejde kan lettes.
Forslaget om integration af førerkort og kørekort har imidlertid vist sig at være vanskeligt at få støtte til, både blandt medlemslandene og i Parlamentet. Transportudvalget vedtog dog et forslag om, at Kommissionen skal kigge videre på sagen og lave en tilbundsgående analyse af muligheder og konsekvenser.
Der er dog stadig elementer i forslaget, der ikke er acceptable for NLA.
- Parlamentet stiller meget høje krav om ansvarsforpligtelse for chaufførers adfærd, som det nærmest er umuligt at opfylde. Dagens afstemning skaber også forvirring om, hvad der er en daglig arbejdsperiode, og hvordan, det passer ind med reglerne for køre- hviletid. Og ikke mindst udvalgets tanker om, at alle køretøjer med en fartskriver skal have en digital fartskriver senest 2020 – dvs. krav om retrofittingeftermontering. Vi har fortsat en opgave for at få Parlamentet til at acceptere virkeligheden på disse områder, slutter NLA-direktøren.
Resultatet af dagens afstemning vil blive fremlagt til afstemning i Parlamentets plenarforsamling inden sommerferien.