Hårde tider for eksportvognmændene
Kommentar af Flemming Damgaard Larsen, MF (V), næstformand for Folketingets Transportudvalg
De seneste ti år har danske vognmænd mistet 70 % af deres eksportkørsler – årsagen er finanskrise og for høje omkostninger. Danmark er en lille åben økonomi, og det var umuligt ikke at blive ramt af den internationale finanskrise. Men det er bestemt ikke umuligt, at reducere danske virksomheder og vognmænds omkostninger, så de kan konkurrere på det internationale transportmarked.
Danmark har fået den tvivlsomme ære at have Europas højeste skattetryk på hele 47,6 %. Det betyder også, at de danske produktionsomkostninger er blandt Europas allerhøjeste. Selvom danske virksomheder er dygtige til at være innovative og effektivisere produktionen, er der grænser for, hvad man kan effektivisere sig ud af – blandt andet Europas højeste skattetryk.
De høje danske omkostninger rammer alle danske virksomheder, der i stigende grad flytter produktionen ud af landet. Når virksomhederne flytter ud, mister danske vognmænd eksportkørsler, og vognmændene bliver på den måde ramt dobbelt – de skal ikke kun kæmpe med høje omkostninger, de får også færre og færre eksportkørsler, og de skal kæmpe med at få fyldt deres lastbiler.
Det er en trist udvikling for dansk økonomi. Det er en udvikling, som vi skal vende hurtigst muligt. Derfor har Venstre ét klart karv i de kommende skatte-forhandlinger: skatten skal ned, så konkurrenceevnen kommer op. Det er vejen ud af skyggen fra den internationale finanskrise. Det er vejen til vækst i produktionen, og med vækst i produktionen kommer vækst i transportbranchen.