Startskud til dansk ’maut’
Skatteministeriet ligger op til tysk-inspireret løsning til opkrævning af kilometerafgift fra lastvogne.
Når Danmark i 2015 indfører roadpricing for alle lastvogne over 12 tons totalvægt, så bliver det formentlig en løsning, der ligner den tyske. Det afgiftspålagte vejnet bliver stort set begrænset til statsvejnettet, lastbilerne skal udstyres med On Board Units, og der skal opstilles faste – og mobile – road-pricing galger til registrering af kørselsdata og kontrol.
Det kom frem i går, da Skatteministeriet havde inviteret interesserede – herunder de serviceudbydere, der leverer teknik og opkrævningsydelser i andre europæiske lande – til et indledende informationsmøde.
Dermed tog Skatteministeriet det første praktiske skridt på vej til en dansk ’maut’.
Regeringsgrundlaget fra oktober sidste år viste, at S-SF-R-regeringen videreførte forgængerens planer om en kilometerbaseret afgift på lastvogne. Planerne blev bekræftet i Finanslovsaftalen for 2012, hvor regeringen med støtte fra Enhedslisten aftalte, at arbejdet med en afløser for den nuværende vignetordning skal fortsætte.
- Med finansloven har vi fået bevilliget penge til at iværksætte processen – herunder at hyre de nødvendige konsulenter, fortalte koncerndirektør Jesper Skovhus Poulsen, Skatteministeriet.
Han er formand for den tværministerielle styregruppe, der skal koordinere det danske roadpricing-program.
OPP-programHan fastslog, at danske myndigheder kun har ringe indsigt i etableringen og driften af opkrævnings- og kontrolsystemer til vejafgifter.
- Vi ved godt, at det er ikke er noget vi er gode til. Derfor ligger vi også stor vægt på, at trække på udenlandske erfaringer og ekspertise. Der skal i størst muligt omfang benyttes eksisterende teknologier og løsninger. Derfor har vi også valgt en model med et offentligt-privat partnerskab (OPP), sagde Skovhus Poulsen.
Skatteministeriet understregede på informationsmødet, at det der blev præsenteret kun er en foreløbig skitse. En mere detaljeret beskrivelse vil først foreligge i løbet af efteråret efter konsultation med udvalgte private udbydere – andre interessenter vil dog løbende blive informeret om udviklingen af hensyn til EU’s udbudsregler. Samtidig skal et dansk system opfylde EU’s kommende krav til europæisk interoperabilitet – det vil sige, at en lastvogn med en udenlandsk on board unit skal kunne registreres og integreres i det danske system uden montage af nye ’dimser’ i forruden.
1,5 krone per kilometerDen nødvendige danske lovgivning forventes sendt i høring i løbet af efteråret. En vedtagelse forventes at ske i foråret 2013. Først herefter kan udbudsfasen sættes i værk og kontrakten med en enkelt hovedleverandør eller flere private aktører i et konsortium ventes underskrevet i slutningen af 2013. Herefter forventes systemet implementeret i løbet af 15 måneder.
Den private partner skal stå for finansieringen og driften af opkrævningssystemet, mens en egentlig håndhævelse bliver en politiopgave.
Den gennemsnitlige takst forventes at blive ca. 1,5 krone per kilometer (€ )0,20. Taksterne differentieres efter emissionsnorm og antal aksler, som det kendes fra Tyskland.
Skatteministeriet forventer, at det årlige bruttoprovenu ender på et sted mellem 2,5 og 3,0 milliarder kroner. Heraf ventes op mod 20 procent opkrævet fra udenlandske lastvogne – en andel, der dog afhænger udviklingen i de udenlandske lastvognes andel af det udførte transportarbejde på danske veje.