ITD-input til cabotage-debat
Folketingets Beskæftigelsesudvalg holdt åben høring om myndighedernes indsats over for illegal arbejdskraft og social dumping på det danske arbejdsmarked.
Direktør for International Transport Danmark, Jacob Chr. Nielsen, blev også hørt, da Beskæftigelsesudvalget satte fokus på blandt andet problemerne i dansk vejgodstransport.
- Markedet bliver i stigende grad internationalt, og det er yderst vanskeligere at levere transportydelser på danske vilkår, til en konkurrencedygtig pris. Presset betyder tab af chaufførjob, og det medfører et akut behov for overvejelser og politiske beslutninger, der kan afgøre, om den danske branche helt eller delvis lukker ned i de kommende år, eller om vi i stedet skal gribe de vækstmuligheder der heldigvis også følger med den internationale udvikling – herunder EU’s indre marked, siger Nielsen.
Andre i samme situationHan pegede på, at andre brancher har stået over for lignende udfordringer: tekstilbranchen, landbruget og en lang række industrivirksomheder.
- Syerskerne er forsvundet fra det midtjyske, de små landbrug er nedlagt, og de danske industrivirksomheder har enten effektiviseret og automatiseret manuelle arbejdspladser eller flyttet dem til udlandet, påpeger Jacob Chr. Nielsen. Forandringerne har været forudsætningen for, at de pågældende brancher har kunnet konkurrere succesfuldt på den internationale markedsplads og dermed skabt grundlaget for nye vækstområder. Tusindvis af nye, danske job er skabt i kølvandet af internationale succeser som Bestseller, Danish Crown, Danfoss, Arla, Lego, Ecco og mange andre.
- Hvad var der sket, hvis danske myndigheder i sin tid havde forbudt import af tøj, syet i udlandet for at beskytte de midtjyske syersker? Eller hvis industrivirksomhederne ikke måtte sælge komponenter, produceret i udlandet på det danske marked? Eller hvis landmændene og virksomhederne havde været tvunget af lovgivningen til at følge fagforeningernes og husmandsforeningernes regler og holdninger? Svaret er med stor sikkerhed, at landbruget havde været ineffektivt, og de store industrivirksomheder var flyttet helt ud af landet – med store konsekvenser for samfundsøkonomien, og befolkningens adgang til spændende og konkurrencedygtige produkter i forretningerne, vurderer ITD-direktøren, der også kommenterede ønsket om at begrænse cabotagekørslen og udenlandske lastbilers kørsel i Danmark.
Europæisk overpris- Problemet er, at dansk vejtransport med sådan en overlevelsesstrategi vil påtvinge danske transportkunder et standardiseret dansk transportprodukt til europæisk overpris. Regningen for transportbranchens manglende vilje og evne til at sætte konkurrencen fri, sendes i så fald videre til erhvervslivet og i sidste ende til Hr. og Fru Jensen med følgende negativ effekt på nationens generelle konkurrenceevne, sagde Jacob Chr. Nielsen.
- Lige så vel som vi ikke længere kan forsvare at sy cowboybukser i Ikast, når de kan laves for det halve i Østen, er det meningsløst at holde fast i, at en dansk borger skal have kunstigt økonomisk åndedræt for at køre lastbil, hvis hans tyske, polske eller bulgarske kollegaer kan gøre det samme til en billigere løn, mener Nielsen, der peger på, at ”løsningen er hverken at lukke af for konkurrencen eller at presse danskeren ned i løn”, men med udgangspunkt i de internationale markedsvilkår at skabe attraktive danske job, som ikke er i direkte konkurrence med de lavtlønnede europæiske kollegaer.
- Andre danske vognmænd har etableret datterselskaber i udlandet og udflaget hele eller dele af vognparken. Enten for at reducere omkostningerne eller komme tættere på nye kunder – eller begge dele. Der er tale om store og superprofessionelt drevne transportkoncerner, som yder vigtige bidrag til at effektivisere samfundets livsvigtige logistik i dagligdagen. De tager kampen op internationalt og slutter sig sammen i netværk på tværs af landegrænserne, påpeger ITD-direktøren. Det har en enorm positiv afsmitning på innovationen og effektiviteten i det danske erhverv – en afsmitning, som generelt bliver alt for lidt værdsat. Disse virksomheder opretholder tusindevis af danske lager- og logistik-arbejdsplader. Men i stedet udsættes de for systematiske smædekampagner, fordi de kører med udenlandske chauffører i stedet for danske – på trods af at dette er forudsætningen for, at de kan konkurrere internationalt.
Lovlig cabotageJacob Chr. Nielsen peger på, at den udenlandske chauffør lovligt køre i Danmark, enten ved at køre en international transport til en destination i Danmark – eller ved efterfølgende at køre en indenrigstur under de såkaldte cabotage-bestemmelser.
- Meget ofte fremstilles denne chauffør som et offer for social dumping. Argumentet er, at han kører i Danmark, samtidig med, at han får en aflønning et godt stykke under dansk overenskomstniveau.
Men her skal vi huske, at den typiske udenlandske chauffør bor i hjemlandet og får som regel en god løn, sammenlignet med sine landsmænd.
Danske transportvirksomheder udfører cabotage i stor stil i alle europæske lande. Påpeger direktøren.
- Simpelthen fordi der er sund fornuft, og en måde at optimere brændstofforbrug, og undgå tomkørsel på det europæiske vejnet. Der er ingen tvivl om at der foregår ulovligheder, men i stedet for at basere debatten på følelser og fornemmelser kan vi kun opfordre til at lade politiet og domstolene kontrollere tingene – der er på det seneste sat ekstra midler af til det. Og lad os alle sammen hjælpe hinanden med at få sat en positiv og offensiv vækstdagsorden for dansk vejtransport.