Politikere hørte om cabotageproblemer
På fire år har Danmark mistet ca. 9.000 arbejdspladser i transportsektoren på grund af konkurser og udflagning.
Gør vi intet ved måden, cabotagekørslen praktiseres på, fortsætter denne udvikling, og regeringens målsætning om at bevare arbejdspladser og konkurrenceevne i 2020 bliver udhulet. Det var DTL direktør Erik Østergaards budskab til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, da udvalget i går holdt en åben høring om myndighedernes indsats over for illegal arbejdskraft og social dumping på det danske arbejdsmarked. Fagforbundet 3F understøttede DTLs holdning.
Hovedtema var dels en afklaring af, hvad der menes med illegal arbejdskraft og social dumping og dels konkrete erfaringer med illegal arbejdskraft og social dumping i henholdsvis transportsektoren og service- og byggesektoren. Samtidig ønskede udvalget at høre om myndighedernes indsats over for illegal arbejdskraft og social dumping med særligt fokus på barrierer og udfordringer.
Beskæftigelsesudvalget udtrykte sympati for bekymringerne hos DTL og 3F.
- Myndighedernes accept af tre cabotageture hver dag året rundt åbner en ladeport for at sætte transporterne i system, så omgåelse af reglerne er alt for nemt og bekvemt. Det lægger et urimeligt pres på danske transportører, når de skal konkurrere på ulige vilkår, og øger risikoen for ulovligheder, sagde Erik Østergaard, der som minimum ønsker, at de 7 dage skal anses som en karensperiode inden for hvilke, der kun kan udføres tre cabotageture.
DTL-direktøren pegede i sit indlæg på, at der intet miljømæssigt belæg er for at foretage flere ture i Danmark, og at den oprindelige tanke om at undgå tomkørsel i forbindelse med en international transport ikke tilgodeses i videre omfang ved gentagne indenrigsture med af- og pålæsninger. Den danske markedsandel af lastbiltrafikken over den dansk-tyske grænse er faldet fra 50 til 20 procent påpeger DTL, og antallet af danske vognmandsvirksomheder har været støt faldende.