Vognmændene har taget handsken op
ATL – Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik under DI – holdt torsdag den 31. maj generalforsamling og årsdag på Hotel Koldingfjord med godt 130 deltagere.
Her kunne formand, vognmand Anders Fransgaard, se tilbage på et år med fortsatte udfordringer, men også et år, hvor overenskomstfornyelsen satte konkurrenceevnen tilbage på sporet for de danske vognmænd.
- Alle brancher har været mærket af finanskrisen, men de færreste har som vores været påvirket af den lavere aktivitet i samfundet. Det er jo mine medlemmer, der håndterer og transporterer, hvad de øvrige virksomheder producerer, så vi er først nu ved at mærke de lidt mere positive takter, siger Anders Fransgaard.
- Heldigvis har vi – med den veloverståede overenskomstfornyelse – fået vognmændene tilbage på sporet igen. De har fået forbedret konkurrenceevnen over for de mange udenlandske konkurrenter, om end der er et godt stykke vej endnu. Men det er et vigtigt skridt, for vi kan naturligvis hverken lukke os inde eller uden for konkurrencen – eller som nogen foreslår det - holde pause fra cabotagereglerne. Vores virkelighed er ude på de brede motorveje rundt i Europa, og der kører man videre, uanset hvad Danmark siger.
Trods de hårde odds for vognmændene går det fremad. Det bekræftes af resultaterne fra den undersøgelse, DI hvert kvartal laver over medlemsvirksomhedernes forventninger til næste kvartal set i forhold til de forventninger, som virksomhederne havde til samme kvartal sidste år.
Resultaterne fra den seneste undersøgelse tyder nemlig på, at ATL-virksomhederne forventer en omsætningsfremgang i det kommende kvartal. Det er dog samtidig forventningen, at omsætningsfremgangen ikke vil påvirke virksomhedernes bundlinje eller beskæftigelsessituationen.
- Det er skridt i den rigtige retning, og det fortæller mig, at vognmændene har taget handsken op, siger ATL-formand Anders Fransgaard,.
Billedet bekræftes af branchedirektør Anne Windfeldt Trolle, ATL:
- Vi oplever, at håndtering af afskedigelser og konkurser fylder mindre. I stedet rådgiver vi nu i højere grad om de nye muligheder for fleksibilitet i overenskomsten, arbejdstid, uddannelse af unge, arbejdsmiljø – og naturligvis fortsat køre-hviletidsregler, siger Anne Windfeldt Trolle.