Danske tachograf-bøde-regler ændres
Justitsministeriet erkender, at det danske bødesystem må ændres efter EU-domstolen gav ungarsk lastvognschauffør medhold i klage over for hård bøde.
Det stærkt omstridte danske bødesystem for overtrædelse kontrolapparatforordningen, der trådte i kraft i 2005, skal nu revideres. Bødesystemet har været meget udskældt af vognmænd og chauffører, der opfatter det u-graduerede system som uretfærdigt. Særligt muligheden for at blive frakendt førerretten ved få bagatelagtige overtrædelser har været oplevet som fuldstændig uforståeligt.
Men på baggrund af en dom afsagt af EU-domstolen vedrørende en ungarsk lastbilchaufførs klage over en uforholdsmæssig høj bøde finder Justitsministeriet det nu nødvendigt at ændre det danske bødesystem for overtrædelser af kontrolapparatforordningen. Det betyder, at bøden skal gradueres efter overtrædelsens karakter. Justitsministeriet overvejer samtidig, om dommens grundlæggende konklusion også har betydning for frakendelser.
Det skriver Dansk Transport & Logistik.
Retfærdigt og gradueret system- Der er ingen tvivl om, at det dengang var nødvendigt med hårdere sanktioner på området. Der var alt for mange, som kørte på Anders And-skiver eller lavede numre, uden at der var nogen effektive sanktioner til at stoppe dette, så derfor var det også var et stort krav fra politikerne, at der blev strammet op. Men da systemet trådte i kraft, viste det sig, at det i rigtig mange tilfælde ramte uretfærdigt. Så efter stort pres fra særligt branchen men også politikerne er sanktionssystemet blevet lempet flere gange. Nu har EU- dommen understøttet organisationernes synspunkter, så der igen kigges på et mere retfærdigt og gradueret bødesystem for overtrædelser af kontrolapparatforordningen, og det er meget tilfredsstillende, udtaler DTLs direktør Erik Østergaard, der siden 2005 har arbejdet indgående med problematikken.
Havde ikke tidDen oprindelige begrundelse hos Justitsministeriet og Rigsadvokaten for de unuancerede bøder var begrundet i såkaldt ”procesøkonomi” – altså, at man ikke havde tid til at foretage en vurdering af forseelsens grovhed i forhold til bødeniveauet. Nu vil Justitsministeriet i samarbejde med Rigspolitiet og Rigsadvokaten udarbejde et lovforslag for at ændre det danske sanktionssystem for overtrædelser af kontrolapparatforordningen, så der skelnes mellem meget alvorlige overtrædelser, alvorlige overtrædelser og mindre overtrædelser.
I første omgang er der lagt op til mindre ændringer af systemet, særligt for de bagatelagtige overtrædelser. Derfor vurderer Justitsministeriet, at det ikke bliver nødvendigt at sætte verserende sager i bero.
- Vi forventer, at der kun vil ske en reduktion af bødestørrelserne i forhold til bagatelagtige overtrædelser, men vi vil også arbejde for, at de automatiske ”klip” for overtrædelse af Kontrolapparatforordningen i størst muligt omfang forsvinder, slutter Erik Østergaard.