Volvo med på metandiesel-vognen
Lastvognsproducenten Volvo udvider nu sit program af tunge lastvogne.
Producenten lancerer nu en version, der direkte målrettet til det svenske marked.
- Vi er den eneste producent som tilbyder en lastvogne med en stor reduktion i CO2 udslippet i det rigtig tunge segment op til 60 ton vogntogsvægt, siger Lars Mårtensson, der er miljøchef ved Volvo Lastvagnar.
Som den første lastvognsproducent i Europa startede Volvo Lastvagnar serieproduktionen af lastbiler med MetanDiesel-teknik tilbage i august forrige år. Præcis som navnet antyder drives lastbilerne af både metangas og diesel, hvor op til 75 % af dieselforbruget erstattes af gas. Andelen af gas kan variere beroende på hvordan køretøjet anvendes.
- Med biogas kan CO2 udslippet reduceres med op til 70 % sammenlignet med diesel, fortsætter Lars Mårtensson.
Flere og flere virksomheder som indkøber transporter har sat sig miljømål og er interesserede i alternativer som tilbyder lavere miljøpåvirkning. Det er vigtigt for virksomhederne, der stræber efter at opbygge en miljøprofil at kontrollere logistikken og responsen fra vognmandsvirksomhederne har været gode.
Peter Agervi, adm. direktør ved Fraktkedjan Väst, får snart leveret sin første MetanDiesel-drevne lastbil, og ser den både som en del af sit eget miljøarbejde og en åbning for nye forretninger.
- Vi tager miljøaspektet med i alle vore investeringsbeslutninger og vi vil reducere vores miljøpåvirkning så langt som muligt. Det er også almindeligt at vore kunder har sat sig mål for at reducere miljøpåvirkningen. Nu har vi muligheden for at tilbyde dem en del af løsningen.
Som at køre en almindelig diesellastvogn
Den nye Volvo FM MetanDiesel har en motor på 13-liters slagvolumen og en topeffekt på 460 hk, med et maksimalt drejningsmoment på 2300 Nm. Oplevelsen ved at køre den er den samme som ved en sædvanlig dieseldrevet lastvogn.
Renere - og større rækkeviddeSammenlignet med andre traditionelle gasdrevne tændrørsmotorer giver MetanDiesel op til 30 til 40 % højere effektivitet, hvilket desuden resulterer i et reduceret brændstofforbrug på op til 25 %.
Volvos MetanDiesel-lastbil kan takket være dieselteknologien i kombination med den flydende gas, udvide rækkevidden for transporterne væsentligt sammenlignet med en traditionel gaslastvogn, som drives af komprimeret gas i en tændrørsmotor. Dermed er det nu muligt at udnytte gasdrevne lastvogne ved regionale transporter og i fjerntrafik.
Fakta Volvo FM MetandieselVolvo FM MetanDiesel er både mere energieffektiv og mere kraftfuld end dagens almindelige gasdrevne køretøjer. Det viser kommercielle feltprøver som er gennemført i Sverige, England og Holland siden 2008. I mange europæiske lande er LNG desuden billigere end diesel, hvilket indebærer fordele på omkostningssiden for de kunder som i fremtiden vælger at køre Volvo FM MetanDiesel.
Volvo FM MetanDiesel er i første omgang lanceret i Holland, Storbritannien og Sverige, hvor infrastrukturen for flydende gas i dag er bedst udbygget.