23948sdkhjf

”Down Under” blev en oplevelse for livet

Lasse Daugaard vil sent glemme den store oplevelse han fik som praktikant gennem sit 3 måneders praktikophold i foråret hos Volvo Commercial Vehicles i Sydney.

Lasse Daugaard vil sent glemme den store oplevelse han fik som praktikant gennem sit 3 måneders praktikophold i foråret hos Volvo Commercial Vehicles i Sydney.



Igennem sit netværk fik Lasse Daugaard mulighed for at prøve kræfter med det australske marked og han fik derved et førstehånds kendskab til de kulturforskelle, der er mellem Danmark og Australien – også når det drejer sig om salg og vedligeholdelse af lastbiler.

Lasse var ansat hos både importør og en multibrand forhandler, der sælger Volvo, UD og Mack lastvogne. Noget af det der kom mest bag på praktikanten var brugsmønsteret for lastbiler.

- I Australien har de en helt anden mentalitet end i Danmark, som gør at de beholder lastbilerne i væsentlig længere tid. Dette resulterer i, at man har andre fokusområder på eftermarkedet. Det der er i højsæde er således eksempelvis renoverings kit og turboer., forklarer Lasse Daugaard som i sit udlandsophold arbejdede med mange forskellige projekter.

- Jeg har foretaget investerings beregninger, analyseret effekten af udførte markedsføringskampagner, indhentet priser hos konkurrenter osv, så det har virkelig været et faglig udbytterigt ophold, forsikrer Lasse Daugaard.

Ifølge Lasse Daugaard har filialen i Sydney åbent 24 timer i døgnet på værkstedet og man fakturerer gennemsnitligt 5.500 værkstedstimer i måneden. Der er meget høj konkurrence blandt værkstederne, da der er mange små lokale værksteder, der tilbyder en væsentlig billigere timepris.

Dette resulterer i, at omkring 50 % af omsætningen fra lageret kommer fra lokale værksteder. Det australske marked er præget af mange uoriginale reservedele, som Volvo skiller ad, analyserer og sammenligner med deres originale for at vise forskellen overfor kunderne.

Lasse Daugaard vendte tilbage til Danmark i slutningen af april måned for at færdiggøre sin hovedopgave på biløkonomstudiet. Her er han gennem hele det 2 et halvt årlige uddannelsesforløb tilknyttet Volvo Truck Center i Viby, hvor han er at finde i eftermarkedsafdelingen. Hovedopgaven drejer sig om, hvorledes man optimerer Volvo Truck Centers E-mail markedsføring.

- Det bliver spændende at forsvare min opgave til eksamen, hvor jeg også kan få mulighed for at uddybe mine overvejelser, slutter Lasse Daugaard, som i juni måned får den endelige bedømmelse af sine bestræbelser

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063