Skat på mobilitet
Regeringen foreslår i skattereformen en reduktion i rejsefradrag, mere skat på fri bil og øget regulering af bl.a. vægtafgift.
Det vurderer Dansk Erhverv er skadeligt for de danske lønmodtagere, der er mobile i kraft af deres job.
- Chaufføren, sælgeren, rejsemontøren. De er alle eksempler på ganske almindelige lønmodtagere, der bruger megen tid på landevejen som del af deres arbejde. De kommer til at få et betragteligt skattesmæk, hvis reformen føres ud i livet, påpeger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Regeringens intention med reduktionen i rejsefradraget er at ramme udlændinge, der arbejder midlertidigt i Danmark. Mens øget skat på fri bil bliver præsenteret som en direktørskat. Dansk Erhverv mener, at indgrebet i høj grad rammer de almindelige lønmodtagere, der netop skulle have gavn af skattereformen. Regeringen forventer samlet at hente omkring 350 mio. kr. ind på forslagene.
- Mange danske sælgere, repræsentanter eller andre, der har fri bil som del af deres job, hører ikke nødvendigvis til de højestlønnede. De har blot bilen som deres arbejdsplads, og det bliver de straffet for i regeringens udspil, siger Jesper Højte Stenbæk.