Containerskibe bør satse på LNG
Rapport fra MAN Diesel & Turbo og Germanischer Lloyd anbefaler LNG frem for scrubber-teknologi på nye containerskibe.
Skibsfarten står over for en markant skærpelse af kravene til svovlindholdet i den røggasser, der udledes fra skibenes skorstene. Anvendelsen af bunkerolie i en tilstrækkelig ren kvalitet forventes at blive meget kostbar, samtidig med det er usikkert om den kan leveres i tilstrækkelig mængder.
De to mest lovende alternative teknologier er enten en rensning af røgen ved hjælp af såkaldte scubbere eller overgang til flydende naturgas – kaldet LNG.
Undersøgelsen fra Germanischer Lloyd og MAN Diesel & Turbo – der fokuserer på containerskibe med en kapacitet fra 2500 TEU til 18000 TEU – anbefaler rederierne satser på LNG-teknologien. Tilbagebetalingstiden vurderes nemlig til at være kortere for LNG sammenlignet med scubbere.
Det skriver maritimedanmark.dk
Den største udfordring for overgangen til LNG i stedet for bunkerolie er imidlertid, at der reelt ikke er muligheder for at tanke LNG på de eksisterende containerterminaler. Infrastrukturen er simpelthen ikke på plads.