23948sdkhjf

Canter klar til fedtet føre

4x4: Fuso Canter er interessant for servicevirksomheder i forsyningssektoren, entreprenører, byggeri og til vinterbekæmpelse.

4x4: Fuso Canter er interessant for servicevirksomheder i forsyningssektoren, entreprenører, byggeri og til vinterbekæmpelse.



Af Lars Lassen i Ötigheim, Tyskland

Fuso er klar med en 4X4 udgave af Canter med modelbetegnelsen 6C18 – en kode, der afslører, at der er tale om en let lastvogn med 6,5 tons totalvægt og ”180 hk”-motor. Canter 4X4 leveres nemlig kun i 6,5-tons udgaven.

Chassiset er hævet markant i forhold til standard-udgaven. Under for- og bagakslen er der dog kun en frihøjde på 21 og 18,5 centimeter. Men det hævede chassis øger frihøjden i øvrigt til op til 32 centimeter. Dermed kan Canter 4X4 køre op ad stigninger på 35 grader og ned fra stigninger på 25 grader.

Måske ikke imponerende, men en klar forbedring i forhold til den to-hjuls trukne Canter.

Rigeligt kraftoverskud

Motoren, der kommer fra Fiat Powertrain, er en3-liters commonrail diesel med Daimlers Bluetec-teknologi. Den smidige diesel yder 175 hk og et drejningsmoment på 430 Newton-meter. Demo-turene på Daimlers Unimog-testbane i Ötigheim viste, at det er rigeligt til selv en fuldt lastet Canter 4X4.

Dieselpartikelfilter er standard. For at opfylde EEV emissionskravene har Fuso kombineret AdBlue krævende SCR-teknologi, der forbedrer forbrændingen i partikelfiltret, med recirkulation af udstødningsgasserne (EGR).

Der er differentialespærre på bagakslen som standard. Fraværet af en mekanisk reduktionsgearkasse betyder blandt meget andet, at Canter 4X4 langtfra er en offroader i Unimog-klassen. Men demo-turene viste, at Fuso har produceret en let firehjulstrukken lastvogn, der vil opfylde mange niche-brugeres behov for en arbejdsbil på såvel asfalt som i terræn.

Effektiv nedkørsel

Den femtrins manuelle gearkasse – der ikke markedsføres på standardudgaverne af Canter – virker temmelig gammeldags. Fuso arbejder uofficielt på at anvende den glimrende automatiserede dobbeltkoblingsgearkasse fra standard-udgaven. Men der er uvist, hvornår denne mere tidsvarende løsning bliver tilgængelig.

Motorbremsen – der slås til og fra via vinduesvisker-vippearmen på ratstammen – fungerer ved at blokere udstødningen delvist. Derved opstår der et modtryk i motoren, som bremser omdrejningerne effektivt under nedkørsel.

Firehulstrækket slås til og fra via en vippekontakt i førerkabinen. Det kan dog også slås fra halvpermanent via en simpel lås på hvert forhjul. Ifølge Fuso er den usædvanlige løsning valgt, så firehjulstrækket kan deaktiveres eksempelvis i sommerhalvåret, hvis der ikke er behov for det.

Danske priser

Fuso udpeger selv entreprenør-virksomheder og servicevirksomheder i forsyningssektoren, samt offentlige myndigheder – herunder vinterbekæmpelse som oplagte målgrupper for Canter 4X4. Chassiset er forberedt til opbygninger med en stort antal forborede huller.

Fuso i Danmark forventer et relativt beskedent dansk marked for Canter 4X4, sammenlignet med standardudgaverne af Canter, der efterhånden sælger ganske pænt.

Danske priser bliver før moms: Canter 4X4 singlecab med kort akselafstand kr. 381.000, singlecab med lang akselafstand 396.000 kr, doublecab med kort akselafstand kr. 415.000 og doublecab med lang akselafstand 418.000 kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11