Lad os så få den kontrol
Der er de, som mener, at pressen godter sig hver gang, der er nogen der strides.
Af Gwyn Nissen
Så har i noget at skrive om, lyder det. Helt ærligt: der er nok at skrive om i denne branche uden at der er folk, der slår hinanden oven i hovedet.
Lige nu virker debatten om cabotage ikke særlig konstruktiv: DTL, FDL og 3F på den ene side og ITD, Danske Speditører og DI Transport på den anden har gravet sig ned i hver sin grøft. Og der er ingen imødekommenhed.
Det kan der heller ikke være, for DTL-s direktør Erik Østergaard slog på DTLs generalforsamling fast, at cabotage lige nu er den vigtigste sag for de danske vognmænd, der ser deres arbejde blive overtaget af udenlandsk arbejdskraft.
DTL ønsker en timeout i cabotagereglerne. På modparten virker det grotesk, men på den anden side fortæller det måske noget om den desperation og frustration, som en række vognmænd føler.
Det er imidlertid hverken DTL, ITD eller nogen af de andre organisationer, der skal klandres for at tage cabotage-handsken op. Organisationerne kæm per deres medlemmers sag – det er det, de er til for.
Problemet er bare, at der foruden en smule fakta er masser af gisninger og gætterier: Hvor omfattende er cabotagekørslen? Og ikke mindst hvor stor er den ulovlige andel af cabotagekørslen?
Cabotagekørsel må sættes i system, fastslår transportminister Henrik Dam Kristensen, men ”den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har til formå at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.”
Det er altså ikke nok at vende ved Poetzsch eller tage en kop kaffe på den anden side af Øresundsbron. Men hvor mange gør det? Er der virkelig nogen, der snyder på vægtskålen?
Lad os så få den kontrol, som branchen er blevet lovet. Tilbundsgående. Hvad er sort og hvad er hvidt i denne sag – det kan kun en omfattende kontrol vise. Og den har alle organisationer sagt god for.
For før denne kontrol er på plads, og vi kender den virkelige sandhed om cabotagekørsel, kan branchen heller ikke sidde omkring samme bord.
Derfor skal cabotage-knasten fjernes og myndighederne, som har fået midlerne til kontrollen, skal rykke ud. Nu.