23948sdkhjf

Al frygt gjort til skamme

Karlskovs Euro6 Mercedes har kørt knap 3,5 km pr. liter brændstof.

Karlskovs Euro6 Mercedes har kørt knap 3,5 km pr. liter brændstof.



Af Finn Bjerremand

Takket være stor velvillighed fra vognmand Jens Karlskov, der er en af indehaverne af Ib Karlskov Transport A/S i Taulov, kan vi nu bringe de første forbrugstal på en lastvogn med Euro6-motor.

Faktisk viser det sig, at den nye Mercedes Actros Euro6, der nu har kørt mere end 30.000 km, ser ud til at være en absolut økonomisk lastvogn. Dermed følger den også trenden fra Euro5-versionen af den sekscylindrede Mercedes rækkemotor OM471, som vi bragte forbrugstal på i marts udgaven af Trans Inform.

Trans Inform har i begyndelsen af maj fået lov til at aflæse cifrene i den nye Mercedes’ kørecomputer, og der viste tallene, at vognen havde kørt 29.658 km og haft et gennemsnitligt forbrug på 28,80 l/100 km - eller som vi foretrækker det på dansk et forbrug svarende til 3,4722 km/l.

Kørecomputeren viser også, at vognen i måleperioden har kørt med en gennemsnitshastighed på 77 km/t, så man kan udlede, at der er tale om en normal eksportvogn.

Perioden omfatter dog også tilkørselsperioden, hvor der typisk er et lidt højere forbrug. Omvendt transporterer Ib Karlskov Transport A/S, for det meste frugt og blomster, som ikke har den store vægt. Som returlæs transporteres der også mange plantelæs samt fødevarer og andet temperaturfølsomt gods.

Chauffør Holger Rambadt, der kommer fra Flensborg, er fast mand på den nye Mercedes 1842 LS Euro6. Noget kan tyde på at han samtidig er en meget brændstoføkonomisk chauffør, idet kørecomputeren også kunne fortælle, at han langt den største del af tiden kører med tempostaten i indgreb.

Der er ikke målt forbrug af AdBlue, så der kendes forbruget ikke.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095