Iveco introducerer Euro6 uden brug af EGR
Iveco og FPT Industrial præsenterer sit High Efficiency SCR-system.
I forbindelse med afholdelsen af ”TechDay” i Fiat Industrial Village i Torino præsenterede Iveco og FPT Industrial deres nye SCR-teknologi, som blev annonceret sidste år som løsningen, der kan overholde Euro6-normen og imødekomme kundernes fremtidige krav til nedsat brændstofforbrug og lave driftsomkostninger.
Iveco og FPT Industrial har en lang tradition for teknologiske nyskabelser, der har til formål at reducere driftsomkostningerne, og her har brændstofforbruget altid spillet en væsentlig rolle.
I forbindelse med indførelsen af Euro 5/6-standarden i 2005 valgte Iveco og FPT Industrial SCR-teknologien, som indebærer justering af motoren, hvorved man opnår fuldt optimeret forbrændingseffektivitet og dermed en nedsættelse af brændstofforbruget. Derved sker der ganske vist en forøgelse af NOx-emissionerne, men de nedbrydes i SCR-efterbehandlingssystemet.
Til trods for den generelle opfattelse af, at det er nødvendigt at ændre på både forbrændingskammeret og udstødningssystemet, er Iveco i stand til at udnytte de teknologiske resultater, som FPF Industrial har opnået, for yderligere at forbedre SCR-teknologiens effektivitet.
FPT Industrial har således udviklet et fuldt patenteret High Efficiency SCR-system. FPT Industrials efterbehandlingsteknologi, der kun bruger SCR-systemet på Euro6-køretøjerne, er unikt, da den kan overholde de ekstremt lave NOx-grænseværdier udelukkende ved brug af selektiv katalytisk reduktion uden recirkulation af udstødningsgassen.