23948sdkhjf

Dansk handelsflåde vokser stadig

Tal fra Danmarks Rederiforenings viser, at den danske handelsflåde er vokset med 10 skibe siden årsskiftet.

Tal fra Danmarks Rederiforenings viser, at den danske handelsflåde er vokset med 10 skibe siden årsskiftet.



Danske rederier ejer i dag tre procent af verdens samlede tonnage. Hertil kommer, at danske rederier står for den kommercielle operation af så mange udenlandske rederiers skibe, at fem procent af den globale tonnage opereres kommercielt fra Danmark. Indregnes indchartret tonnage, så udgør det samlede danske engagement seks procent af verdenstonnagen. Der er ifølge Rederiforenigen det største tal nogensinde.

Danske rederier transporterers således fortsat omkring 10 procent af verdenshandlen.

Samlet set beskæftiger danske rederier således omkring 30.000 ansatte (2010)

Toppede i staten af 2011

I maj 2012 udgjorde den samlede danske handelsflåde godt 13,9 millioner ton dødvægt (TDW). Der er en fremgang på godt 200.000 TDW i forhold til starten af 2012, men noget mindre en starten af 2011, hvor handelsflåden toppede på 14,4 mio. TDW.

Antallet af skibe udgør nu 603.

Handelsflåden i linjefart består nu af 95 containerskibe på 6,6 mio. bruttoton. Det er tre flere end sidste år. Antallet af Ro-Ro-skibe er uændret 11 på tilsammen 225.000 bruttoton.

Passagerskibe og færger er uændre 77 styk, men bruttotonnagen er faldet en anelse til 378.000 bruttoton.

I tramp-fart sejler 80 skibe på tilsammen 314 bruttotons. Det er en tilbagegang - der dels er sket på reefer-området, hvor der ikke længere er nogen danske skibe, samt anden tørlasttonnage, der er faldet fra 84 til 76 skibe.

Taknskibsflåden er til gengæld steget til 175 skibe, men tonnagemæssigt er der tale om et fald fra næsten 4,1 mia. bruttoton i maj 2011 til nu knap 3,7 mio. bruttoton.

Gennemsnitsalderen på den danske handelsflåde er 8,2 år - hvor den på verdensplan er 9,6 år.

Ny tonnage på vej

Danske rederier har i alt 116 nybygninger på vej. 60 leveres allerede i år, mens de resterende leveres næste år, samt i 2014 og 2015.

Samlet her danske rederier bestilt ny tonnage for 60,5 milliarder kroner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062