23948sdkhjf

Schweiz vil halvere lastbilkørslen

Alpernes mange barske bjerge og dybe dale er en hård udfordring for lastbilernes motorer. Imidlertid er det ikke kun landskabet, der gør det hårdt at trække gods over Alperne. Særligt Schweiz planlægger at gøre livet som transportør besværligt.

Alpernes mange barske bjerge og dybe dale er en hård udfordring for lastbilernes motorer. Imidlertid er det ikke kun landskabet, der gør det hårdt at trække gods over Alperne. Særligt Schweiz planlægger at gøre livet som transportør besværligt.



Det er dårlige nyheder for danske vognmænd og dansk erhvervsliv. Italien er blandt Danmarks ti vigtigste handelspartnere, og omkring tre procent af den danske im- og eksport er til og fra støvlelandet.

Det er derfor vigtigt at gøre transporten over Alperne så let som muligt, og det holdt Alpetransitgruppen møde om i går torsdag den 24. maj 2012 i Frankfurt. Medlemmerne er flere europæiske brancheorganisationer for vejgodstransport, heriblandt ITD.

Schweiz har tidligere holdt en folkeafstemning, som afgjorde, at antallet af lastbiler gennem landet skulle ned fra 1,2 millioner lastbiler hvert år til maksimalt 650.000 lastbiler.

For at nå det mål brygger schweizerne videre på en idé, som har simret et par år – nemlig en såkaldt ”Alpetransitbørs.” Emnet blev senest behandlet ved et møde i den såkaldte ”Zürich Prozess” i begyndelsen af maj 2012. Her mødtes trafikministrene fra alle Alpelande.

Med Alpetransitbørsen vil schweizerne indføre en kvote på maksimalt 650.000 lastbiler per år – en halvering i forhold til nu. Transportører kan så byde ind på retten til at udføre en transport, og den højestbydende vinder.

- Schweizerne siger, at Alpetransitbørsen vil fungere som et frit marked. Imidlertid er der efter vores opfattelse tale om et brud på en aftale, som Schweiz og EU har indgået. Den aftale betyder, at transporten gennem Alperne skal foregå uden hindringer og efter reglerne om fri bevægelighed, siger ITD’s repræsentant i gruppen, chefkonsulent Anders Jessen.

Ifølge Anders Jessen vil resultatet af en børs være mere trafik gennem Østrig og Frankrig og dermed mere trængsel og mindre effektivitet for danske vognmænd. Samtidig vil de højere udgifter nødvendigvis gøre transporterne dyrere, og de udgifter vil det private erhvervsliv være nødt til at bære.

Desuden vendte alpelandenes ministre ved deres møde et afgiftsforslag ved navn Toll+. Ifølge forslaget vil alpelandene lade afgifter for transporter gennem Alperne afhænge af turens længde, støjgener og påvirkningen på miljøet. Dette emne kom også på Alpetransitgruppens dagsorden.

Alpetransitgruppen holder som regel møde en gang hvert halve år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094