23948sdkhjf

SAAB vil igen bygge civile fly

Den svenske flyproducent SAAB overvejer at genoptage produktionen af civile fly. Det er markedet for turboprop-fly i 90-personers klassen, som svenskerne er lune på, skriver check.in.

Den svenske flyproducent SAAB overvejer at genoptage produktionen af civile fly. Det er markedet for turboprop-fly i 90-personers klassen, som svenskerne er lune på, skriver check.in.



I 1997 rullede det sidste af i alt 522 SAAB 340 og SAAB 2000 turbopropfly ud fra produktionshallerne hos SAAB i Linköping. Dermed sagde den svenske flyproducent farvel til civil flyproduktion, og i dag står der kun Gripen-kampfly på programmet.

Men svenskerne pusler med planer om at vende tilbage til den civile flyproduktion. Det kom frem, da en direktør fra motorproducenten GE kom til at tale over sig ved en konference for regionalflyselskaber i USA.

GE-direktør Allen Paxson fortalte på et pressemøde, at man var i diskussioner med en ny aktør på markedet for 90-personers turbopropfly om levering af GE’s nye CPX-38 turboprop motorer til projektet. Da journalisterne gik ham på klingen om navnet på den aktør, sagde Paxson, at der var tale om svenske SAAB.

Hos SAAB bekræfter man, at de svenske ingeniører ser på mulighederne for at bygge et nyt turboprop-fly. Forskellige leverandører er derfor blevet inviteret til Linköping for at fortælle om de nyeste teknologier inden for deres felt. Og på motorsiden var det altså blandt andet GE, der havde fremvist planerne for CPX-38.

I dag er der to toneangivende aktører på markedet for turboprop-fly til mellem 70 og 100 passagerer. Det er canadiske Bombardier med deres Dash-8 familie og fransk-italienske Avions de Transport Régional med deres ATR-72’ere.

SAAB’s hovedaktionær er den stenrige svenske Wallenberg-familie, og SAAB har derfor de penge, der skal til for at udvikle et helt nyt fly fra bunden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062