23948sdkhjf

Norwegian styrker med Dreamliner

Endnu inden Norwegians meget omdiskuterede satsning på langdistanceflyvninger til lavpris er gået i luften, har selskabet besluttet at øge den kommende flåde af Boeing 787 Dreamliner-fly med 33 procent fra seks til otte fly. Således vil selskabet fra starten af 2014 lease to 787’ere fra ILFC på en 12-årig kontrakt.

Endnu inden Norwegians meget omdiskuterede satsning på langdistanceflyvninger til lavpris er gået i luften, har selskabet besluttet at øge den kommende flåde af Boeing 787 Dreamliner-fly med 33 procent fra seks til otte fly. Således vil selskabet fra starten af 2014 lease to 787’ere fra ILFC på en 12-årig kontrakt.



Det betyder, at det norske selskab modtager tre Boeing 787 Dreamlinere i 2013, fire i 2014 og et fly i 2015. Fem af flyene bliver leaset, mens Norwegian vil eje de sidste tre.

De otte fly får hver plads til 291 sæder, og de tilsammen 2.328 nye sæder betyder, at det samlede antal sæder på nordiske langdistancerutefly øges med 85 procent. I dag er SAS nemlig det eneste skandinaviske ruteluftfartsselskab med langdistancefly, og selskabets syv Airbus A340 og fire Airbus A330 har tilsammen 2.771 sæder.

København skal nok komme med på rutekortet, forsikrede Kjos. Men når de allerførste fly går i luften i foråret næste år bliver det fra hjemmebanen i Oslo og fra Stockholm Arlanda. Et logisk træk når man tænker på, at hovedparten af SAS’ langdistanceruter udgår fra København.

Med leveringen af de to ekstra fly i starten af 2014 sætter Norwegian også tempoet op på udrulningen af langdistancesatsningen. Oprindeligt var det meningen at de tre fly leveret i 2013 først skulle suppleres af yderligere to fly i midten og slutningen af 2014.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078