Afgørelse kræves
Dansk-tysk Business Forum kræver principbeslutning fra København, Kiel og Berlin om den fremtidige infrastruktur i Jyllands Korridoren mellem Danmark og Tyskland.
Ledende erhvervsfolk mødtes i december 2011 i det dansk-tyske Business Forum. Her har sammenhæng i infrastrukturen mellem Danmark og Tyskland allerhøjeste prioritet. Velfungerende infrastruktur er nemlig en af de væsentlige betingelser for samfundsøkonomisk vækst og udvikling – også mellem to lande.
- Infrastrukturprojekter styrker den regionale erhvervsudvikling, især her hos os i det dansk-tyske erhvervsområde. Det er netop derfor, at vi er så spændte på resultaterne fra den dansk-tyske trafikkommission. For nu gælder det jo om at få ideen fra dansk side om udbygningen af Jyllands Korridoren med en Hærvejsmotorvej til at hænge sammen med den tyske side, siger Uwe Möser, der er præsident ved handelskammeret IHK Flensborg.
Jyllands Korridoren er den allerstørste og vigtigste forbindelse for både person og godstransport mellem Danmark og Tyskland - også om 25 år, vurderer Hans Kirk, formand for Udviklingsråd Sønderjylland.
- Det er derfor dybt bekymrende at der ikke foreligger en forpligtende dansk-tysk udviklingsplan for området. Fra dansk side håber vi derfor på at vores nye Transportminister Henrik Dam Kristensen vil gå aktivt ind i Trafikkommissionsarbejdet i 2012, siger Kirk.
EU har afsat penge til at medfinansiere infrastrukturprojekter, der kan styrke Hamborg-Aarhus-korridoren.
- Vi opfordrer derfor på det kraftigste politikerne i København, Kiel og Berlin til at få søgt nogle af de TEN-T midler, der blot venter på at komme ud og arbejde, siger Uwe Möser og Hans Kirk på vegne af det dansk-tyske Business Forum.