23948sdkhjf

FDL: Drop dog den betalingsring

På baggrund af eksperters udsagn om, at en betalingsring ikke løser de trafikale problemer i København, bør regeringen droppe den omdiskuterede ekstra skat, som en betalingsring er, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.

På baggrund af eksperters udsagn om, at en betalingsring ikke løser de trafikale problemer i København, bør regeringen droppe den omdiskuterede ekstra skat, som en betalingsring er, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.



- Tilhængerne af en betalingsring forsøger stædigt, men ikke særligt overbevisende, at bilde os alle sammen ind, at det er en trængsels- og ikke en betalingsring, men uanset, hvad navnet er, så er det en skatteskrue, som skal bruges til at skaffe hårdt tiltrængte midler til at indfri bare nogle af de kollektive trafikale løfter, den røde blok strøede om sig med, inden valget, skriver FDL i en kommentar.

FDL peger på, at betalingsringen ikke er særlig gennemtænkt og citerer chefredaktør Anne Knudsen, Weekendavisen: ”En betalingsring er en ny skat på bevægelse, som direkte rammer elementær økonomisk aktivitet. Den giver et bestemt udsnit af befolkningen færre penge uden at give dem flere timer at arbejde i, og betalingsringen vil derfor klart dæmpe både forbruget og motivationen til overhovedet at søge arbejde på den anden side af ringen”.

- Bedre kan det næppe konkluderes. Når man tager i betragtning, at der dagligt er tusinder af pendlere, som venter på forsinkede tog, eller maser sig sammen i overfyldte busser, mens de individuelle trafikanter kæmper sig frem mellem diverse udgravninger og vejarbejder, er det lidt svært at bevare alvoren over for de mest grønne miljøfanatikere i S, SF de radikale. Det er svært at greje, hvorfor Enhedslisten intenst går ind for en betalingsring, som netop vil ramme mange af Enhedslistens kernevælgere, mener FDL, der peger på, at det efterhånden er på tide, at ”de ansvarlige politikere i hovedstadsområdet sætter sig til bords og af et ærligt hjerte forsøger at udarbejde en langsigtet plan for trafikken i hovedstadsområdet”.

- Så længe den kollektive trafik er så dyr, og så dårlig, som i dag, får man svært ved at få lokket eller tvunget folk til i højere grad at anvende tog og busser. Der er flere forslag om letbaner, som lyder fornuftige, men det første, politikerne bør gøre, er at sikre sig tilstrækkeligt mange, og store, p-pladser på strategisk rigtige steder, skriver FDL. Skal man lokke bilister over i kollektiv trafik, skal p-faciliteterne, og kapaciteten for tog og busser, i høj grad være til stede. Og lad det være slået fast med syvtommersøm, at det ikke er løsningen at indføre en betalingsring for at få flere kroner i kassen. Det er jo ren og skær skatteplyndring.

- Må vi minde den røde blok og de radikale om, at danske bilister i forvejen er hårdt spændt for. Både vognmandsbranchen og private betaler skatter og afgifter, som ingen andre lande når tilnærmelsesvis op i nærheden af. Derfor skal eventuelle betalingsringe afstemmes med en ændret beskatningsform, så mon ikke statsministeren bør tage en dyb indånding og ærligt vedgå, at regeringen indtil videre, er nødt til, at droppe løfterne om en betalingsring, og sammen med oppositionen udarbejde en bæredygtig trafikplan, skriver FDL?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079