Aarhus Havn betaler 350 mio. kroner til baglandsinfrastruktur
Udvidelsen af Åhavevej og tunnelen under Marselis Boulevard får nu en massiv saltvandsindsprøjting fra Aarhus Havn.
Det her længe været god havnelatin i Danmark, at mens havnene selv skulle betale for vedligehold og udbygning af infrastrukturen på selve havnen, så skulle kommuner og staten sørge for tilstrækkelige vej- og jernbaneforbindelser til baglandet.
Men denne traditionelle fordeling ser man nu stort på på Aarhus Havn, hvor bestyrelsen har besluttet at havnen skal bidrage 350 millioner kroner til de længe planlagte udvidelser af Åhavevej og anlægget af tunnelen under Marselis Boulevard.
- Både EU, Staten, Aarhus Kommune og erhvervsvirksomheder i kommunen bidrager til den forbedrede adgangsvej, og det er derfor meget glædeligt, at også Aarhus Havn selv er i stand til at bidrage med et meget væsentligt beløb. Selv med dette bidrag vil Aarhus Havn fortsat være en meget solid virksomhed med en stærk økonomi, siger Aarhus Havns bestyrelsesformand Jacob Bundsgaard, der også er borgmester i Aarhus.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Aarhus Havn.
Havnebestyrelsesformand, borgmester Jacob Bundsgaard understreger, at både hensyn til havnens konkurrencekraft, investeringsklima og fremtidige udviklingsmuligheder har spillet en stor rolle ved fastlæggelse af bidragets størrelse.
- Det har derfor været en vigtig forudsætning, at havnens priser ikke forøges som følge af beslutningen.
EU-presBaggrunden for den usædvanlige investering er angiveligt, at EU-kommissionen i oktober 2011 fremsatte forslag om at etablere et europæisk ”Core Network” bestående af 83 europæiske havne som knudepunkter i netværket. Aarhus Havn og Københavns Havn indgår som de eneste danske havne.
En plads på den prestigefyldte liste – der formentlig giver lettere adgang til EU-støtte i fremtiden – forudsætter, at havnen har en fuldgod forbindelse til det europæiske motorvejsnet inden 2030.
Med Aarhus Havns bidrag er den samlede finansiering nu på plads og EU´s betingelser kan nu opfyldes i god tid - Åhavevej er færdig i 2013 og Marselis Tunnelen vil være færdig i 2020.