23948sdkhjf

Transportmesser i showdown

Jeg har fra barnsben lært, at man skal være glad for de gaver man får - og huske at sige tak.

Jeg har fra barnsben lært, at man skal være glad for de gaver man får - og huske at sige tak.



Af Gwyn Nissen

Men der findes faktisk også gaver, som man helst ville have været foruden. For eksempel den ”gave” som transportbranchen lige har fået i form af Transportmessen 2013 i Fredericia.

Ja, ja – rønnebærrene er sure, vil nogle mene, for det er vores konkurrent og kollega Lastbilmagasinet, der står bag Transportmessen i Fredericia.

Men for at imødegå kritikken, vil jeg straks anerkende, at Bjarne Routhe og Lastbilmagasinet har branchens bedste næse for at lave forretninger - hatten af for det.

Men jeg holder fast i, at Transportmessen 2013 ikke er nogen god gave til transportbranchen, idet der allerede er en stor indendørs messe samme år i Messecenter Herning. Selv i gode tider ville den danske transportbranche ikke have været stor nok til to store messer – og efter to kriser er der slet ikke behov for en messe i både Fredericia og Herning.

Og ja, jeg ved det godt: Konkurrence er sundt, det er godt med nye initiativer og vi lever i et frit land med fri konkurrence.

Havde Lastbilmagasinet valgt at lave en transportmesse i 2012, havde det da også været et godt tiltag og en naturlig udvikling på magasinets udendørs arrangementer. Men nu gør bladhuset ikke branchen en tjeneste. Tværtimod, så splittes branchen og tvinges til at vælge. Og det i en tid, hvor transportbranchen har behov for at rykke tættere sammen.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om MCH Messecenter Herning kunne have undgået denne situation ved at melde meget tidligere ud, at Transport 2013 rent faktisk bliver til noget. For der er ingen tvivl om, at mange i branchen har stillet spørgsmålstegn ved, om Herning-messen blev gentaget efter det forholdsvis lave besøgstal i april i år.

Derudover har der fra dele af branchen været krav om et billigere koncept på transportmessen - og billige tilbud er Lastbilmagasinets varemærke. Transportmessen 2013 melder således ud, at der i Fredericia kan spares 30 procent i forhold til Herning-priser.

Det pudsige er så bare, at MCH Herning slet ikke har meldt priser ud for Transport 2013 endnu, men at jungletrommerne længe har lydt, at der er et helt nyt koncept og en ny prisstruktur på vej for at imødekomme netop den kritik.

Så spørgsmålet er, om den ny transportmesse i Fredericia overhovedet bliver billigere end den messe, der siden 1988 har samarbejdet med - og har samlet - transportbranchen.

Nu har vi to messer, der står overfor hinanden i en klassisk showdown. Ansigt til ansigt. Hvem står til sidst?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063