23948sdkhjf

Akseltryk får et ryk

Længe ventet ændring af det maksimale akseltryk for sættevogne træder i kraft til årsskiftet.

Længe ventet ændring af det maksimale akseltryk for sættevogne træder i kraft til årsskiftet.



Af Finn Bjerremand

1. januar 2012 træder en ændret dimensionsbekendtgørelse og bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer i kraft. Ændringerne omhandler øget vægt for fireakslede sætte- og påhængsvogne samt treakslede kærrer.

• Fireakslede sættevogne får mulighed for et tilladt bogietryk på 30 ton mod tidligere 24 ton. Der må dog maksimalt være tre faste aksler.

• En særlig type fireakslede påhængsvogne (kombinationen 1+3) får mulighed for at have en totalvægt på op til 30 ton mod tidligere 24 ton. Det samlede akseltryk på tripplebogien må dog aldrig udgøre mere end 70 procent af totalvægten på 30 ton.

• Treakslede kærrer får mulighed for et tilladt bogietryk på 24 ton mod tidligere 22 ton uden at have styring på nogen aksel.

De nye regler er en opfølgning på de ændringer, der skete pr. 1. juli i år, hvor blandt andet den tilladte totalvægt for syvakslede vogntog blev forøget fra 48 til 54 ton.

De nu vedtagne ændringer er kontrolleret af Vejdirektoratet og COWI og fører ikke til forøget vejslid eller problemer med broer, hedder det i meddelelsen fra Trafikstyrelsen.

10 års indsats

- Vi har arbejdet med dette i mere end 10 år, startende med ønsket om at få fjernet 10 tons drivakseltryk og i stedet få det erstattet af det i de øvrige EU-lande gældende drivakseltryk på 11,5 ton, samt få indført 26 tons totalvægt på treakslede forvogn, fortæller specialkonsulent Hans Skat, Dansk Transport og Logistik til TTN.

Da Vejdirektoratet satte Cowi i gang med at undersøge de nuværende vægte og akseltryk i Danmark samt ønsker, havde DTL den fornøjelse at blive inddraget i opstarten.

- Vi kunne bidrage med stort set alt hvad det er endt med i dag. Dog skal der ikke herske tvivl om at DTL helst havde set, at de tekniske akseltryk også gav sig udtryk i totalvægten. Det ville gøre det lettere at forstå, siger Hans Skat.

DTL har desuden hjulpet med kontakt til vognmændene og ”det virkelige liv”. DTL’s medlemmer bidrog derved med vigtige oplysninger fra dagligdagen.

ITD også tilfreds

Brancheorganisationen ITD noterer med tilfredshed, at Trafikstyrelsen har indarbejdet en række af dens konkrete forslag i en revideret dimensionsbekendtgørelse for lastvogne.

- Siden januar har vi påpeget, at de fire-akslede sættevogne også burde være en del af pakken, når vægt og dimensionsreglerne blev ændret. Det kom de ikke i første omgang, men så meget desto mere glædeligt er det, at Trafikstyrelsen nu har taget vores indvendinger til efterretning og gennemført en ekstra revidering af reglerne, siger teknisk konsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

- Regelændringerne er fornuftige og tager udgangspunkt i transportørernes reelle behov i dagligdagen. Vognmændene har brug for maksimal fleksibilitet til at indrette køretøjerne efter den type kørsel, de anvendes til – og det er vi kommet nærmere nu, siger Jørn-Henrik Carstens.

Positive producenter

Mange producenter af påhængskøretøjer har ventet på en afklaring, idet mange transportfirmaer har stillet nyinvesteringer i trailere på standby.

- Vi mener absolut, at der nu kommer et marked for fireakslede trailere, og vi ser frem mod at de nye regler træder i kraft, siger adm. direktør Anders K. Larsen ved Lastas.

Koncernen i Hedensted er allerede klar med nykonstruerede Kel-Berg trailere i varianterne, walking-floortrailere, tippeladstrailere og gardintrailere, som vil kunne leveres i begyndelsen af det nye år.

- Det vil betyde et stigende salg og dermed et stigende aktivitetsniveau i producentbranchen, forventer Anders K. Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063