23948sdkhjf

Wonderfuld Copenhagen

Når man engang i mellem tager turen til København som turist eller i forretningsmæssig sammenhæng, priser man sig lykkelig over ikke at skulle bo i det trafikale kaos hele året rundt.

Når man engang i mellem tager turen til København som turist eller i forretningsmæssig sammenhæng, priser man sig lykkelig over ikke at skulle bo i det trafikale kaos hele året rundt.



Af Gwyn Nissen

Af samme grund tager jeg som regel toget, som både er hurtigere og mere komfortabelt (til trods for, at vi kører med forældet materiel herhjemme – men det er en helt anden sag).

Svaret på trængslen omkring hovedstaden er ifølge den ny regering en betalingsring. Transportbranchen råber op, fordi branchen kommer til at agere som skatteopkræver for staten. For det er klart: regningen skal sendes videre til kunderne og i sidste ende til forbrugerne. Med andre ord, kommer københavnerne i høj grad selv til at betale for at løse deres trængsler.

Jyderne skal såmænd nok finde den 20’er, der skal op ad lommen, når de engang imellem skal ind til storbyen. Det er værre for pendlere, der skal ind og ud af ringen – det løber let op i 4000-6000 kroner ekstra om året.

Meningen er jo også, at folk ikke skal tage bilen, men i stedet toget. Problemet er bare, at bilen skal mange bruge alligevel, selv om de bruger offentlig trafik – nu skal de bare til at betale for begge dele: afdrag og klippekort.

Vi har ved flere lejligheder beskrevet forsøg med natdistribution og leveringer udenfor myldretiden. Også det kan hjælpe på trængslen i og omkring København – ikke mindst i morgentrafikken.

Og jeg kan kun sige: Copenhagen – you have a problem. Og det er på tide at få det løst. På min tur op ad Strøget og tilbage en fredag formiddag her i december talte jeg hele 48 biler. Var der nogen, der sagde gågade?

Der var de sædvanlige distributionsbiler i alskens farver – endda flere fra samme selskab med få hundrede meters mellemrum - håndværkerbiler samt privatbiler, som må formodes at være butiksejere, der også har varer med til deres butik.

Et formiddagskaos uden lige. Her har myndigheder altså også en opgave – samt ikke mindst detailhandlen. For det er den, der skal åbne dørene udenfor myldretiden, så varerne kan leveres enten om aftenen eller natten.

Og så turister kan vedblive med at fortælle om Wonderful Copenhagen – lige nu er vores hovedstad nemlig bare Wonderfuld af biler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062