Goodyear lancerer lastbildæk til høj belastning
Goodyear lancerer nu en serie dæk til høj belastning for at kunne håndtere situationen med stigende vægt på lastbilernes foraksler.
En udvikling, der især er en følge af indførslen af Euro VI-emissionsgrænserne i 2013. Den nye europæiske miljøklassifikation ligner i strenghed de amerikanske emissionsstandarder fra 2010, og kræver en del ekstraudstyr. Goodyear har udviklet fordækkene med høj belastning for at kompensere for den ekstra vægt på forakslen.
Lige som de nye fordæk indeholder serien med høj belastning et trailerdæk, som kan øge en aksels kapacitet med op til 1.000 kg, hvilket giver mulighed for op til 10 tons akseltryk.
Blandt de nye funktioner, der kan give dækkene ekstra kapacitet, er en Goodyear-innovation ved navn Interlaced Strip Technology og en ny kavitetsform.
Den nye serie med høj belastning består af ti dæk, heraf fire Goodyear Marathon LHS II +-fordæk til langturstransport og fem Goodyear Regional RHS II-fordæk og et Goodyear Regional RHT II-trailerdæk til regionaltransport.
Lavere egenvægt med spredte akslerDet nye dæk RHT II 385/65R22.5 til trailere blev præsenteret som prototype ved IAA-messen for erhvervskøretøjer, 2010, i Hannover. Dækket giver mulighed for 10 tons akseltryk, og giver operatørerne en stor fordel i form af et vægtbesparende trailerkoncept. Med disse dæk kan man bruge en langbogie med 20 tons kapacitet i stedet for en konventionel 24-tons treakslet bogie. Det skyldes, at det innovative 385/65R22.5-dæk har et belastningsindeks på 164 = 5 tons i stedet for det normale 160 = 4,5 tons. En 4x2-trækker med en to akslet trailer med 20 tons langbogie giver en totalbelastning på 38 tons sammenlignet med 40 tons totalbelastning for en 4x2-trækker og en treakslet trailer. Traileren med langbogien er imidlertid 1 ton lettere end en tilsvarende treakslet trailer. Det betyder, at en trailer med en sådan langbogie kan køre med en højere nyttelast med betydeligt lavere indkøbs- og driftsomkostninger end de fleste konventionelle treakslede trailere.
Unik teknologiInterlaced Strip Technology, som Goodyear har patent på, er en innovativ bælteforstærkning i dækkets øverste lag. Bælteforstærkningen består af et stållag øverst, som betyder, at dækket kan bære op til 7 % mere last. Under konstruktionen af dækket indlægges bæltet i en spiral, der krydser sig selv for hver omgang, hvilket medfører den ekstra lastkapacitet. Udover fordelen ved større lastkapacitet, er deformeringen af karkassen også mindre. Et ensartet dæktryk i kontaktfladen gennem hele dækkets levetid giver en bedre slidprofil, hvilket også betyder et højere kilometertal.