23948sdkhjf

Elektronisk hjælp

Vejdirektoratet aktiverer i denne uge de elektroniske tavler på Helsingørmotorvejen, som henover sommer og efterår 2011 er sat op på strækningen Lundtofte-Kokkedal.

Vejdirektoratet aktiverer i denne uge de elektroniske tavler på Helsingørmotorvejen, som henover sommer og efterår 2011 er sat op på strækningen Lundtofte-Kokkedal.



I stil med systemet på M3 vil tavlerne oplyse om uheld, kø og rejsetid og gør det muligt for Vejdirektoratet at ændre på den tilladte hastighed. Dermed kan bilisterne løbende orientere sig gennem forruden om den aktuelle trafiksituation. Målet er desuden, at systemet skal understøtte et bedre flow i trafikken på Helsingørmotorvejen.

Gennem de seneste par måneder har Vejdirektoratet testet systemet og for ikke at forstyrre trafikanterne på vejen har tavlerne været overdækket med plastic. Testen er foregået ved at afprøve systemets komponenter og funktioner både på delniveau samt på det samlede system.

Nu er systemet imidlertid klar til at blive taget i brug til glæde for trafikanterne, som allerede har vist stor interesse med flere nysgerrige henvendelser. Og projektleder Kasper Rosenstand fra Vejdirektoratet forstår godt, at de er utålmodige efter at tage det nye system i brug.

- Vi glæder os lige så meget som trafikanterne til at få systemet i drift. Derfor har vi brugt hele efteråret på at gennemteste systemet. Nu skal systemet stå sin prøve for alvor, og vi håber på en god start fra dag 1, siger Kasper Rosenstand.

Han tilføjer dog, at der i den første tid stadig kan være nogle småting ved systemet, som skal justeres.

- Før vi tager systemet i aktivt brug går der nogle dage med at fjerne den plastik som dækker de mange tavler. Dette arbejde afsluttes først i løbet af ugen, da vi er nødt til at tage hensyn til trafikanterne på vejen. Først når vi har afdækket alle tavler, tages systemet i aktivt brug, siger Kasper Rosenstand.

Der kører dagligt op mod 80.000 biler i døgnet på Helsingørmotorvejen, og vejen er allerede i dag overbelastet i myldretiderne morgen og eftermiddag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084