International afmatning rammer dansk godsbanetrafik
Dansk Erhverv konstaterer at nedgangen i transitgodset mellem Tyskland og Sverige på danske skinner dokumenterer effekten af den fornyede internationale krise.
Godsmængderne i den internationale godsbanetrafik gennem Danmark faldt for første gang i tredje kvartal efter flere års fremgang. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
I Dansk Erhverv er man ikke i tvivl om årsagen.
- Vi ser dette som en konsekvens af den generelle økonomiske afmatning. Kurven er dog stadig langt over niveauet for før krisen i 2008, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv..
Udviklingen skyldes primært mindre transitgods mellem Sverige og Tyskland. Det er endnu for tidligt at sige, om der er tale om en enlig svale eller om udviklingen fortsætter.
- Godstransport med tog giver bedst mening over længere afstande. Vi har set en glædelig udvikling siden 2006, hvor mængden af transitgods er mere end fordoblet. Denne udvikling ser dog ud til at være vendt i 3. kvartal, hvor kurven for første gang i næsten tre år vender nedad,” siger Jesper Højte Stenbæk.
Nationalt gods steget svagtModsat udviklingen i de internationale trafikker er mængden af nationalt gods steget svagt.
- En stor del af årsagen er formentlig de omlægninger, som transportvirks0mhederne måtte lave pga. problemerne på Århus-Kalundborgruten, skønner Jesper Højte Stenbæk og peger på, at ruten nu er i drift igen dog med færre afgange.
- Hvis vi skal styrke godstransporten på bane, må vi have flere elektriske strækninger igennem Danmark, så vi bliver bundet op på de internationale net. Samtidig vil Femernforbindelsen og den nye godsbane på Sjælland hjælpe betragteligt. Godsoperatørerne slås dagligt med persontransporten om den begrænsede kapacitet på banen. Kapacitetsproblemerne vil kun blive værre i fremtiden, slutter Jesper Højte Stenbæk.