Trafikforsker: Betalingsring kræver ikke kollektive trafikinvesteringer
RUC-forsker vurderer, at der er kapacitet nok i den kollektive trafik til de bilister, der fravælger bilen, når betalingsringen indføres.
En række politikere har kritiseret regeringens planer om en betalingsring omkring København, fordi der ikke findes tilstrækkelige alternative transportmidler i form af øget kapacitet i den kollektive trafik. Kravet om enorme investeringer i den kollektive trafik er seneste blevet fremført af Herlevs tidligere socialdemokratiske borgmester, Kjeld Hansen.
Men det er slet ikke nødvendigt, lyder meldingen fra transportforskeren Per Homann Jespersen. Roskilde Universitet.
- Der er en stærkt overdreven forestilling om, hvilket behov der vil være for kollektiv transport i det øjeblik, betalingsringen står færdig. Hvis den bliver placeret i Københavns kommunegrænser, vil betalingsringen efter alt at dømme reducere trafikken med cirka 15 procent. Af de 15 procent vil en tredjedel gå over i den kollektive trafik, og i myldretiden vil trafikreduktionen øge lidt. Men ifølge mine overslag bliver der højst et merbehov for kollektiv transport på ti procent. Og det kan klares uden ny infrastruktur, vurderer Per Homann Jespersen ifølge ing.dk.
Han påpeger, at der i forvejen er fuld gang i udbygningen af den kollektive trafik i hovedstadsområdet med Metro City-ringen, Ringbanen langs Ring 3 og anlægget af en helt ny jernbaneline fra København over Køge til Ringsted.