Svære valg om fremtidens infrastruktur
Vognmandsros til transportminister Henrik Dam Kristensen for videreførelse af omfattende analysearbejder af fremtidens danske infrastrukturbehov og projekter.
Transportminister Henrik Dam Kristensen har udsendt en delrapport i arbejdet frem mod 2013 for at skabe et godt beslutningsgrundlag for store beslutninger om investeringer i den trafikale infrastruktur efter 2020.
Dermed viderefører transportministeren det analysearbejde, der startede under den foregående regeringen efter den daværende infrastrukturkommissions anbefalinger.
Det hilses velkommmen i Dansk Transport & Logistik:
Vigtigt med mobilitet og velfærd- DTL roser dette vigtige og grundige analysearbejde, der er helt i tråd med de anbefalinger, som jeg var med til at bringe frem i Infrastrukturkommissionen. Som nation må og skal vi have store ambitioner om en stadig mere effektiv infrastruktur. Med de begrænsede finansielle ressourcer, som vi har, er det samtidig afgørende, at vi får prioriteret rigtigt, så vi får mest mulig mobilitet og værdi for samfundet. En høj mobilitet for både personer og gods vil være helt afgørende for Danmarks internationale konkurrenceevne og dermed fremtid, som et af verdens bedste lande at drive virksomhed og leve i, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, der ser frem til nogle spændende og meget velkvalificerede politiske forhandlinger i 2013 om Danmarks trafikale infrastruktur på den anden side af 2020.
Indtil videre er der gennemført en stribe analyser blandt andet om:
•Udvidelser af den østjyske motorvejskorridor E45
•Vejkapaciteten over Lillebælt
•Forbindelser mellem Vest- og Østdanmark
•Trafikberegninger for en Ring 5 i hovedstadsområdet
•Midtjysk motorvejskorridor – screening af mulige linjeføringer.
Fremadrettet vil der blive udarbejdet flere analyser inden for de tre hovedtemaer:
•Det overordnede vej- og banesystem i Jylland
•Forbindelserne mellem Øst- og Vestdanmark
•Bedre mobilitet i hovedstadsområdet
Ny landstrafikmodel i 2012Til at kvalificere analyserne vil den nye Landstrafikmodel, som er klar i 2012, spille en vigtig rolle. Landstrafikmodellen vil blandt andet give et langt bedre trafikalt fremskrivningsgrundlag, så trafikudviklingen på den lange bane, frem mod 2040, kan blive inddraget i analyserne på et mere kvalificeret plan.
Landstrafikmodellen vil også give mulighed for at inddrage trafikspring ved nye korridorer eller faste forbindelser, og danne grundlag for analyser der indregner både vej- og banetrafik i den samme analyse.