23948sdkhjf

Tyskland sætter alligevel ikke Femern-jernbane på ventemusik

SENESTE: Transportminster Henrik Dam Kristensen afviser, at Tyskland vil udskyde den aftalte udbygning af jernbaneforbindelsen til Femern Bælt tunnelen.

SENESTE: Transportminster Henrik Dam Kristensen afviser, at Tyskland vil udskyde den aftalte udbygning af jernbaneforbindelsen til Femern Bælt tunnelen.



Eurokrisen rammer nu også for alvor de offentlige budgetter i Tyskland, hvor den konservative-liberale regeringskoalition har truffet den – kontroversielle – beslutning om at spænde livremmen ind.

Det betyder, at Forbundsrepublikken nu skærer kraftigt i de planlagte infrastrukturprojekter frem til 2015. Ifølge den tyske mindretalsavis Der Nordschleswiger er et af de projketer, der udskydes, den udbygning af jernbaneforbindelsen fra Lubeck og op til Femern, der er aftalt i traktaten om den faste forbindelse under Femern Bælt.

Dermed risikerer Femern A/S, der står for anlægget og driften af den faste dansk-tyske forbindelse, at stå med et betydeligt indtægtstab, hvis ikke jernbaneforbindelsen til Hamborg kan bære den forventede togtrafik. Især transittrafikken med godstog mellem Sverige og Tyskland udgør en væsentlig andel af de forventede indtægter, der skal betale for det omkring 40 milliarder kroner dyre infrastrukturprojekt.

Traktatbrud

I Socialdemokraterne er trafikordfører Rasmus Prehn fortørnet over den tyske udmelding. Han mener, der må være tale om et klokkeklart traktatbrud, hvis ikke Tyskland har sørget for at udbygge den tyske infrastruktur som aftalt inden den faste forbindelse.

- Jeg har meget svært ved at forestille mig, at tyskerne løber fra deres forpligtelser. Men det ville jo mildest talt være noget træls, hvis ikke jernbanen er klar, når forbindelsen åbner, mener Rasmus Prehn,

Derfor opfordrer han ifølge berlingske.dk sin partifælle, transportminister Henrik Dam Kristensen, til at fastholde den tyske regeringen på aftalerne i Femern-traktaten.

Falsk alarm

Transportministeriet har i dag fredag kl. 12:50 afvist historien i Der Nordschleswiger.

Selv om Tyskland udskyder en række infrastrukturprojekter, så fortsætter projektering og myndighedsgodkendelse af de tyske jernbanelandanlæg, der skal være afsluttet i 2015. Anlægsarbejderne starter som hele tiden planlagt først i 2016.

- Fra Forbundstransportministeriet i Berlin er det endnu en gang blevet bekræftet, at man fra tysk side vil efterleve sine forpligtelser i henhold til den dansk-tyske traktat om Femern Bælt-forbindelsen. Der er således ikke tale om, at Tyskland udskyder sine planer om udbygning af de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Femern Bælt, udtaler transportminister Henrik Dam Kristensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.258