Grove hastighedsovertrædelser
Alle typer fartovertrædere kan nås, men med forskellige tiltag og sanktioner.
Alle grove fartovertrædere kan påvirkes til at ændre adfærd og dermed sætte farten ned, vurderer Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) i forbindelse med en ny rapport.
Bilisterne i undersøgelsen har mange forskellige forklaringer på, at de kørte med en hastighed på mere end 30 procent over det tilladte. Myndighederne bør derfor bruge flere forskellige tiltag og sanktioner, påpeger HVU.
Høj hastighed er en af de faktorer der hyppigst medvirker til trafikulykker. Derfor har HVU interviewet 38 bilister, der er standset af politiet i en hastighedskontrol på landeveje. Bilisterne kørte over ”klipgrænsen”, dvs. mere end 30 procent for stærkt. Det er den grænse, som politikerne har fastsat for et klip i kørekortet.
HVU’s analyse af bilisterne og vejene, de kørte på, er gennemført med midler fra puljen til bedre trafiksikkerhed, som blev afsat i transportaftalen fra januar 2009.
En hastighedsbegrænser i bilen er HVU’s forslag til de mest forhærdede fartovertrædere, hvis de skal ændre adfærd. Det er de bilister, der oftest kører for stærkt og samtidig ikke har respekt for bøder og klip.
Andre vil sætte hastigheden ned, hvis de kan få nedsat forsikringspræmie for at overholde hastighedsgrænserne. De mener hastighedsgrænserne er for lave, og kører ofte for stærkt.
De øvrige fartovertrædere kan nås med kampagner. De har respekt for hastighedsgrænser, klip i kørekortet og bøder.
- De grove hastighedsovertrædelser er til stor fare for bilisten og ikke mindst for andre, der færdes i trafikken. Det er godt, at vi med undersøgelsen får belyst, hvilken adfærd der ligger til grund for de høje hastigheder. Heldigvis viser undersøgelsen også, at der er mange forskelligartede tiltag, som kan bidrage til at få bilisterne til at overholde hastighedsgrænserne, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Bilisterne overvurderer vejenes sikkerhedBilisterne forholder sig til vejen og ved, at man skal køre efter forholdene. Men de mangler viden om farlige forhold ved vejen, så de kan tolke vejen rigtigt og afstemme hastigheden efter forholdene.
Mange tænker eksempelvis ikke på, at mindre kryds udgør en potentiel fare, og ligeledes mangler de viden om faste genstande, grøfteskråninger og andre påkørselsfarlige sidearealer.
- Undersøgelsen viser, hvor vigtigt det er at informere bilisterne om reelle risici ved vejene, så det giver mening for trafikanterne at overholde hastighedsgrænserne. Vejdirektoratet arbejder derfor også løbende med at udforme vejene, så de signalerer det ønskede hastighedsvalg, siger Henrik Dam Kristensen.
Rapporten klan læses her:
http://hvu.dk/pdf/HVUrapp8_GroveHastighed_Opslag_2.pdf