ITD hilser indre marked for jernbanetransport velkommen
Brancheorganisationen ITD bakker op om den danske transportministers bestræbelser på at få vedtaget en EU-pakke, der skal skabe et frit indre marked for jernbaneydelser.
Et åbent indre marked for jernbanetransport står højt på dagsordnen, når Danmark ved årsskiftet overtager formandsposten i EU. Det glæder brancheorganisationen International Transport Danmark, der ser et smidigt samarbejde mellem vejtransport og banetransport er en forudsætning for at mindske trængsel på det europæiske vejsystem og sikre effektive transporter af varer.
Derfor vækker det glæde i organisationen, at en ny jernbanepakke, der sigter mod at skabe et egentligt indre marked for jernbaneydelser, nu er klar til vedtagelse i EU-Parlamentet. Den danske transportminister Henrik Dam Kristensen har gjort det til sin målsætning at få en endelig vedtagelse af jernbanepakken igennem i løbet af det kommende danske EU-formandskab.
- Vejtransporten drives med fuldt kundefokus og på frie markedsvilkår. Det siger sig selv, at det vil lette det smidige samarbejde mellem transportformerne, hvis jernbanetransporten med tiden bliver drevet på samme vilkår, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
En anden transport-mærkesag for det kommende danske formandskab bliver at forhandle nye retningslinjer på plads for det trans-europæiske transportnetværk (TEN-T). De nye retningslinjer skal især yde støtte til projekter, der prioriterer grænseoverskridende trafik og bekæmper flaskehalse i den europæiske infrastruktur.
- Selv om EU lige nu præges af krisesnak, må vi endelig ikke glemme de nødvendige europæiske infrastruktur-investeringer, som skal sikre effektive transportkorridorer ned gennem Europa for alle transportformer. Dansk og europæisk erhvervsliv har berettigede forventninger om, at der til stadighed kan tilbydes effektive transportløsninger uden trængsel, og det er glædeligt, at den danske transportminister har fokus på det her på tærsklen til det danske EU-formandskab, siger Mogens Therkelsen.
Han tilføjer, at der fra dansk side især bør fokuseres på den kommende faste Femernbælt-forbindelse samt på en udbygning af infrastrukturen i Jyllands-korridoren.
- Danmark er afhængig af en veludbygget infrastruktur, der binder os effektivt sammen med vore EU-nabolande, både via vej og bane, understreger Mogens Therkelsen.