Betalingsring rammer 100.000 virksomheder
Dansk Erhverv: 1 million ansatte og 100.000 virksomheder – herunder mange offentlige - berøres af betalingsring.
Regeringen har fokuseret på trafikken i forbindelsen med planerne om en trængselsafgift, der skal få færre til at vælge bilen og flere til at vælge kollektiv transport. Men nu har Dansk Erhverv set nærmere på, hvem der bliver ramt af en betalingsring i hovedstaden.
Opgørelsen viser, at ca. 100.000 virksomheder med ca. 1 million ansatte i region Hovedstaden rammes direkte af ringen. En opgørelse af antal arbejdssteder viser, at det i høj grad er handels- og videnservicearbejdspladser, der berøres.
Samtidig er der ikke overraskende et stort antal offentlige arbejdspladser inden for området.
- Dansk Erhverv er skeptisk over for regeringens planer. Vores største bekymring er, at konsekvenserne for almindelige virksomheder og mennesker slet ikke er belyst tilbundsgående, udtaler chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Unødigt hastværkDansk Erhverv mener, at en forsvarlig analyse ikke lader sig gennemføre inden for den deadline, som regeringen har fastsat.
- Regeringen vil fremsætte lovforslag allerede i begyndelsen af 2012. Det betyder, at den kollektive trafik umuligt kan blive klar til at tage imod de mange nye passagerer – den har jo i forvejen svært ved at håndtere det eksisterende behov. Samtidig ved vi, at handelsvirksomheder, der ligger i nærheden af ringen, mister halvdelen af deres opland. Det er ikke belyst, hvor stor samfundsmæssig effekt, eventuelt afledte konkurser og fyringer vil have. Virksomhederne har stadig ikke mulighed for at indrette sig på den nye virkelighed da vi endnu ikke ved præcist, hvor betalingsringen kommer til at ligge, forklarer Jesper Højte Stenbæk.
Tvunget jobskifte?Dansk Erhverv påpeger også, at det ikke er belyst, hvor mange familier der vil opleve, at enten én eller begge forældrene må kvitte eller skifte job på grund af projektet for at få familiens hverdag og økonomi til at hænge sammen.
- De menneskelige og økonomiske konsekvenser af beslutningen er givetvis meget store, men vi har pga. den stramme tidsplan ikke mulighed for at undersøge omfanget. Vi frygter, at regeringen er ved at kaste os ud i endnu et stort fejlslagent offentligt projekt som IC4, siger Jesper Højte Stenbæk.
Dansk Erhverv opfordrer regeringen til at undersøge sagen til bunds før første spadestik tages.
- Vi taler trods alt om et projekt, der direkte vil påvirke 20 pct. af landets befolkning, siger chefkonsulenten.