Goodyear med RFID-teknologi
Goodyears første lastbildæk på markedet med RFID-chips, der letter dækovervågning.
Goodyear introducerer virksomhedens første mikrochips til erhvervsbrug i lastbildæk. Det nye trailerdæk Goodyear Regional RHT II RFID (Radio Frequency Identity) 435/50R19.5 har en indbygget RFID-chip, som arbejder sammen med Goodyears internetbaserede dæk-management program: FleetOnlineSolutions.
Dækovervågning kan være en langsommelig proces, da hvert enkelt dæk skal identificeres via mærkningen på sidevæggen, hvilket ofte ikke er let pga. snavs eller ridser. RFID-chippen gør det muligt for en operatør at identificere det enkelte dæk hurtigt ved at føre en håndholdt scanner rundt langs dækkets sidevæg. Herved registreres oplysningerne elektronisk og præcist.
Dertil kommer, at de RFID-mærkede dæk er langt nemmere at spore end andre dæk, hvis de bliver stjålet, og de kan overvåges i hele karkassens levetid, også under og efter regummiering.
Populært valgGrunden til, at dette dæk, 435/50R19.5, blev udvalgt til installation af RFID, er, at det er den mest populære dækstørrelse hos 'megatrailer-operatørerne', da det har det størst mulige volumen inden for Europas totale trailerhøjdegrænse på 4 meter. Adskillige store ‘megatrailerflåder' bruger dækmanagementsystemet Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS)1, der kører over internettet og har tæt overvågning af dækkene som en af de vigtigste funktioner. RFID gør dækmanagement hurtigere og mere præcis.
Mikrochippen indbygges i dækket fra fabrikken, og den programmeres med en unik kode, som identificerer dækket og gør det muligt for den håndholdte læser at se dækkets type og det unikke identitetsnummer. Under serviceeftersyn kan en Goodyear-serviceleverandør eller flådeoperatør hurtigt scanne alle RFID-dæk og registrere oplysningerne elektronisk. Det sparer tid og sikrer, at oplysningerne er nøjagtige. Lagerstyring af nye, brugte og regummierede dæk er endnu en af fordelene.