23948sdkhjf

ITD: Risiko for regeljuks

Regeringen har i sit finanslovsforslag lagt op til at bekæmpe social dumping bl.a. ved at sætte midler af til at forfølge ulovlig cabotagekørsel.

Regeringen har i sit finanslovsforslag lagt op til at bekæmpe social dumping bl.a. ved at sætte midler af til at forfølge ulovlig cabotagekørsel.



Brancheforeningen ITD bakker op om bedre kontroller, men advarer imod at føre et ”usagligt korstog”, som blot vil påføre transporterhvervet endnu flere kringlede og usammenhængende regler.

ITD peger på, at efter at regeringen har sat 65 mio. kr. af til at bekæmpe social dumping, er cabotagekørsel blevet sidestillet med ulovlig lastbiltransport. Og der er masser af ideer til, hvordan kørslen med udenlandske lastbiler kan begrænses i Danmark.

Fagforeningen 3F og vognmandsforeningen DTL har samen foreslået, at udenlandske lastbiler skal registreres og kontrolleres i det såkaldte RUT-register. Men det mener ITD både vil skabe køer ved grænsen og påføre vejtransporterhvervet ”et bureaukrati af hidtil usete dimensioner”.

- Vi bakker op om bedre og mere målrettet kontrol, men i den aktuelle diskussion savner vi i den grad nogle klare definitioner af social dumping og en kortlægning af problemerne med ulovlig cabotagekørsel at gå ud fra, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen. Med et fælles faktuelt grundlag kunne vi begrænse den frie skydning fra hoften og gøre debatten mere målrettet. For vi ved af bitter erfaring, at spøgelsesjagt og symbolpolitik kun resulterer i elendige regler og administrative beslutninger, som ikke kan følges op i praksis. Og den slags har vi allerede nok af i forvejen i vores erhverv.

Han henviser til, at der ikke er lavet en egentlig kortlægning af problemerne med ulovlig cabotagekørsel; alligevel har regeringen allerede foreslået generelt forhøjede bøder for overtrædelser inden for cabotageområdet, ligesom et udvalg skal undersøge mulighederne for at påføre de udenlandske lastbiler RUT-registrering eller lignende foranstaltninger.

DTL og FDL har blandt andet foreslået, at køretøjer, der overtræder cabotagereglerne, skal kunne tilbageholdes på samme måde, som køretøjer ifølge færdselsloven kan tilbageholdes, hvis de er til fare for den øvrige trafik. Men det er ude af proportioner, mener ITD-formanden.

- Et vogntog, der ikke har orden i cabotagepapirerne, er ikke til fare for nogen. Det er derimod den stadigt mere udbredte holdning om, at vi skal bremse den frie konkurrence inden for EU og lægge bureaukratiske og administrative hindringer ud for vores udenlandske konkurrenter i stedet for at tage konkurrencen op. Denne holdning er til stor skade for dansk erhvervsliv og for samfundsøkonomien i det lange løb, siger Mogens Therkelsen.

ITD har tidligere foreslået transportminister Henrik Dam Kristensen at nedsætte en kommission, der på tværs af branchens interesser skal komme med forslag til, hvordan vejtransportens rammevilkår kan moderniseres med henblik på at styrke erhvervets konkurrenceevne i EU’s indre marked.

- Vi har brug for samlede og gennemtænkte løsninger på de problemer, som det danske transporterhverv står overfor. Isolerede tiltag, som skal gøre livet surt for udenlandske transporter i Danmark, gør måske noget ved symptomerne, men løser ikke det egentlige problem: At danske lastbiler p.t. har svært ved at klare sig i den europæiske konkurrence, slutter ITD-formanden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079