FDL: Træd i karakter
Frie Danske Lastbilvognmænd har en række ønsker til transportministeren i forbindelse med godskørselsloven.
Dansk Transport & Logistik samt FDL stiller krav om, at der i den kommende Godskørselslov skal stå, at ulovlige cabotage-biler skal kunne tilbageholdes.
- Det er flere år siden, at FDL´s formand, Christian Jensen, foreslog tilbageholdelse af udenlandske køretøjer, men den gang stod FDL alene med den holdning. Nu er flere enige, så det er nu, transportministeren skal træde i karakter, lyder det fra FDL.
- Nu er DTL i form af den tidligere Frank Davidsen, heldigvis også kommet på banen med de selvsamme tanker. Sjovt nok tør Frank Davidsen nu sige alt det, han som fungerende leder af Rigspolitiets Tungvognssektion ikke ville sige. Eller i hvert fald ikke ville citeres for. Men set med FDL-briller, er det naturligvis super, at vognmændenes hovedorganisation melder klart ud, hedder det i en FDL-kommentar, der blandt andet roser Venstres Karsten Nonbo.
- Nonbo har fat i den lange ende af snoren, når han udtrykker frygt for, at rigtig store bøder blot vil skævvride markedet endnu mere, og i endnu højere grad vil favorisere udenlandske vognmænd, som ikke bliver stoppet i et øget omfang, noterer FDL.
Med de beskedne skærpelser, hvis man overhovedet kan tale eller skrive om skærpelser omkring ulovlig udenlandske cabotage-kørsel, er det med en vis skepsis, FDL imødeser ændringerne af Godskørselsloven. - Hidtil har skiftende transport- og justitsministre ikke reageret handlekraftigt på ønsket om skærpelser, og det gør ikke sagen bedre, at ATL/DI Transport og 3F siger et og gør noget helt andet. Eller slet intet gør, mener FDL.
FDL opfordrer Henrik Dam Kristensen til at lytte til de saglige argumenter fra såvel Karsten Nonbo, Kim Christiansen og Anne Baastrup samt DTL, FDL og ”manden på gulvet”.
- Som Anne Baastrup flere gange har givet udtryk for, kan vi ikke leve med, at dansk transport outsources. Enhedslistens Henning Hyldested erkender åbent, at den stigende ulovlige cabotage-kørsel er ved at undergrave det danske vognmands-erhverv med danske biler på danske plader og chauffører, der er lønnet efter gældende danske overenskomster. Alligevel tøver transportministeren. Men hvor mange flere beviser og indikationer skal der til, for at vi får den ønskede stramning over for ulovlighederne og især deres bagmænd, spørger Frie Danske Lastbilvognmænd?