Damco på kinesisk opkøb
Den Maersk-ejede logistikkoncern Damco har været på storindkøb i Kina.
Afmatningen på markedet har gjort det muligt at foretage et relativt billigt opkøb af det kinesiske luftfragtsselskab New Times Transportation. Damco satser således på at blive en tung spiller inden for produktion og fragt mellem Kina, Europa og USA. New Times Transportation skal på sigt integreres med Damco til ét selskab,
Hovedårsagen til opkøbet skal ikke findes i den økonomiske afmatning og forventede nedgang i skibstransporten. Det er derimod Kinas bevægelse opad i den globale value-chain, altså væk fra masseproduktionen over til højkvalitetsprodukter, der er baggrunden for opkøbet.
Indenfor logistikbranchen tilbyder de fleste selskaber luftfragt, men det sker via andre selskaber. Damcos styrke er at selskabet kan tilbyde en bred vifte af services, fordi selskabet indgår i et konglomerat. Herudover vil virksomheden kunne tilbyde kunderne komplette løsninger.
Dermed kommer Damco op i 1. division inden for den globale luftfragt, omend de store selskaber som DHL og UPS stadig er langt større. Men med opkøbet kan Damco udvikle sit helt eget koncept for luftfragt og udvikle det, så det svarer til den strategiske udvikling, som Damco forudser.