Akseltryk får et ryk
Længe ventet ændring af det maksimale akseltryk for sættevogne træder i kraft til årsskiftet.
Trafikstyrelsen har netop udsendt en meddelelse om større vægte for påhængskøretøjer. 1. januar 2012 træder en ændret dimensionsbekendtgørelse og bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer i kraft. Ændringerne omhandler øget vægt for fireakslede sætte- og påhængsvogne samt treakslede kærrer.
• Fireakslede sættevogne får mulighed for et tilladt bogietryk på 30 ton mod tidligere 24 ton. Der må dog maksimalt være tre faste aksler.
• En særlig type fireakslede påhængsvogne (kombinationen 1+3) får mulighed for at have en totalvægt på op til 30 ton mod tidligere 24 ton. Det samlede akseltryk på tripplebogien må dog aldrig udgøre mere end 70 procent af totalvægten på 30 ton.
• Treakslede kærrer får mulighed for et tilladt bogietryk på 24 ton mod tidligere 22 ton uden at have styring på nogen aksel.
De nye regler er en opfølgning på de ændringer, der skete pr. 1. juli i år, hvor blandt andet den tilladte totalvægt for syvakslede vogntog blev forøget fra 48 til 54 ton.
Trafikstyrelsen udarbejdede efter ønske fra branchen yderligere forslag til ændringer, som blev sendt i høring. De nu vedtagne ændringer er kontrolleret af Vejdirektoratet og COWI og fører ikke til forøget vejslid eller problemer med broer, hedder det i meddelelsen fra Trafikstyrelsen.
Mere end 10 års indsats har båret frugtEfter mere end 10 års indsats er det nu lykkedes også at få hævet totalvægten på trailere. Men det er ikke kommet af sig selv.
- Vi har arbejdet med dette i mere end 10 år, startende med ønsket om at få fjernet 10 tons drivakseltryk og i stedet få det erstattet af det i de øvrige EU-lande gældende drivakseltryk på 11,5 ton, samt få indført 26 tons totalvægt på treakslede forvogn. Det var startskuddet, og det var under daværende trafikminister Sonja Mikkelsen, at vi havde følere ude, fortæller specialkonsulent Hans Skat, Dansk Transport og Logistik til TTN.
- Under Sonja Mikkelsen havde vi en frygt for, hvis vi sagde vi skulle have internationale akseltryk ville hun sige - så skal vi da også have 40 tons totalvægt, hvilket ville have betydet en tilbagegang med 8 ton på de nationale og nordiske transporter, husker Skat, der peger på, at det har været bøvlet med nationale og internationale akseltryk: for havde jeg nu bare for stort akseltryk eller kørte jeg internationalt?
- Der går historier om en solo grusbil i det sønderjyske, der kørte rundt med en pakke adresseret til Hamborg. Så var det jo internationalt og så kunne man køre med 26 tons totalvægt.
Et andet problem var at staten frygtede, at kommunerne ville kræve flere penge af staten til renovering og vedligeholdelse, hvis akseltrykket og vægtene blev sat op. DTL blev dog ved med at påpege det tåbelige i, at der måtte køre internationale køretøjer rundt med 11,5 tons akseltryk, men ikke nationale.
- Endvidere ville vi gerne slippe af med begrænsningen på 29,5 ton totalvægt på fireakslede lastvogne med akselkonfigurationen 1+3. Danmark var det eneste land i hele Europa der havde denne regel, siger Hans Skat.
DTL inddragetDa Vejdirektoratet satte Cowi i gang med at undersøge de nuværende vægte og akseltryk i Danmark samt ønsker, havde DTL den fornøjelse at blive inddraget i opstarten.
- Vi kunne bidrage med stort set alt hvad det er endt med i dag. Dog skal der ikke herske tvivl om at DTL helst havde set, at de tekniske akseltryk også gav sig udtryk i totalvægten. Det ville gøre det lettere at forstå, siger Hans Skat.
DTL har desuden hjulpet med kontakt til vognmændene og ”det virkelige liv”. DTL’s medlemmer bidrog derved med vigtige oplysninger fra dagligdagen.
ITD også tilfredsBrancheorganisationen ITD noterer med tilfredshed, at Trafikstyrelsen har indarbejdet en række af dens konkrete forslag i en revideret dimensionsbekendtgørelse for lastvogne.
- Siden januar har vi påpeget, at de fire-akslede sættevogne også burde være en del af pakken, når vægt og dimensionsreglerne blev ændret. Det kom de ikke i første omgang, men så meget desto mere glædeligt er det, at Trafikstyrelsen nu har taget vores indvendinger til efterretning og gennemført en ekstra revidering af reglerne, siger teknisk konsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.
Han forventer, at flere forskellige transporttyper kan få gavn af ændringen, bl.a. tanksættevogne og maskintrailere.
- Regelændringerne er fornuftige og tager udgangspunkt i transportørernes reelle behov i dagligdagen. Vognmændene har brug for maksimal fleksibilitet til at indrette køretøjerne efter den type kørsel, de anvendes til – og det er vi kommet nærmere nu, siger Jørn-Henrik Carstens.
Positive producenterMange producenter af påhængskøretøjer har ventet på, at der skulle komme en afklaring på hvorvidt det blev tilladt at køre med 30 tons akseltryk på fireakslede trailere. Faktisk har mange transportfirmaer stillet nyinvesteringer i trailere på standby. Så det har vakt glæde i mange kredse, at de nye regler nu træder i kraft 1. januar.
- Vi mener absolut, at der nu kommer et marked for fireakslede trailere, og vi ser frem mod at de nye regler træder i kraft, siger adm. direktør Anders K. Larsen ved Lastas.
Koncernen i Hedensted er allerede klar med nykonstruerede Kel-Berg trailere i varianterne, walking-floortrailere, tippeladstrailere og gardintrailere, som vil kunne leveres i begyndelsen af det nye år.
- Det vil betyde et stigende salg og dermed et stigende aktivitetsniveau i producentbranchen, forventer Anders K. Larsen.