23948sdkhjf

DTL: Tilbagehold lastbilerne

DTL er efter møder med flere folketingspolitikere om den ulovlige cabotagekørsel gået i tænkeboks.

DTL er efter møder med flere folketingspolitikere om den ulovlige cabotagekørsel gået i tænkeboks.



DTL overvejer, hvordan uvæsenet kan imødegås, således at de 65 mio. kr., som på forhånd er bevilget over finansloven til bekæmpelsen af dette og social dumping, kan anvendes bedst muligt.

DTLs overvejelser er mundet ud i en konstatering af, at loven om godskørsel i dag ikke indeholder hjemmel til at tilbageholde en transport, som skal betale en bøde for ulovlig cabotagekørsel.

- Der bør efter DTLs opfattelse laves en tilsvarende hjemmel, som findes i færdselslovens § 120 a. Efter denne bestemmelse, kan en lastbil eller et vogntog tilbageholdes, hvis der er tale om overtrædelser af blandt andet hastighedsbegrænserens funktion, regler om overlæs og regler om køre- hviletid og kontrolapparat. Tilbageholdelsen kan ske, indtil køretøjet eller forholdene i øvrigt er bragt i overensstemmelse med reglerne, siger DTLs chefkonsulent Frank Davidsen.

Frank Davidsen henviser desuden til, at dokumentationen, som skal fremlægges ved udførelse af cabotagekørsel, altid giver anledning til problemer. Derfor bør kravet til dokumentation klart skærpes.

- Der bør desuden stilles krav om, at godset skal have karakter af "gods". Det er efterhånden set flere gange, at tom emballage som fx europaller udgør det for en international transport ind i Danmark, siger Frank Davidsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079