23948sdkhjf

Storbritannien blåstempler bevæbnede piratvagter

Den britiske regering har endelig opstillet regler for anvendelsen af bevæbnede vagter på britiske handelsskibe som værn mod pirater

Den britiske regering har endelig opstillet regler for anvendelsen af bevæbnede vagter på britiske handelsskibe som værn mod pirater



Tidligere britiske soldater og britiske sikkerhedsfirmaer har i årevis været blandt de foretrukne leverandører af bevæbnede sikkerhedsvagter, når rederier fra hele verden ønskede at sikre deres skibe mod piratangreb under passagen af Adenbugten og Det Indiske Ocean.

Det danske rederi Clippers topchef Per Gullestrup har for nyligt på en piratkonference i København oplyst, at rederiet i dag udelukkende anvender bevæbnede sikkerhedsvagter fra britiske sikkerhedsfirmaer – sikkerhedsvagter, der har en fortid i den britiske flådes marineinfanteri Royal Marines – når rederiet skal sikre skibe og besætninger mod de somaliske pirater.

Derfor virker det også mere end en smule ironisk, at den britiske regering først nu giver bevæbnede vagter på handelsskibe under britisk flag, det officielle blå stempel.

I Transport Intelligence hilser man London-regeringens beslutning velkommen, samtidig med at man konstaterer, at transport- og logistiksektoren i stigende grad tvinges til omfattende og stadigt mere ekstreme forholdsregler mod kriminelle og terrorister. Blandt andet nævnes de omfattende sikkerhedstiltag, som luftfragtselskaberne har måttet indføre efter at luftfragtsforsendelser er blevet brugt som trojanske heste for terrorbomber.

Thomas Cullen fra Transport Intelligence konstaterer, at den afgørende forskel er at de bevæbnede vagter reelt kan komme i en situation, hvor de må skyde og dræbe pirater. Dermed bliver transport- og logistiksektoren inddraget i langt mere offensivt end hidtil.

- Det kræver en helt særlig omhu. Ekstreme sikkerhedstrusler er blevet en faktor i store dele af transport og logistikbranchen. Håndteringen af disse udfordringer må forventes at forblive en mere eller mindre permanent opgave i lang tid fremover for mange store og mellemstore aktører i branchen. Hvis en transport- og logistikudbyder begår fejl, så kan resultatet ikke bare blive katastrofalt for virksomhedens ansatte, men også for hele virksomheden, skriver Thomas Cullen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079