Danskerne skal have ren luft i storbyerne
Miljøminister Ida Auken vil sætte fart på arbejdet med ren-luft-zoner i danske storbyer, efter EU har sagt nej til dansk ansøgning om mængden af kvælstofdioxid i luften.
EU-Kommissionen har meddelt, at de ikke vil acceptere Danmarks ansøgning fra februar 2011 om udsættelse for grænseværdien for kvælstofdioxid - NO2. Samtidigt tyder meget på, at der også er for mange partikler i luften i de danske storbyer.
- Jeg må desværre sige, at jeg ikke er overrasket over Kommissionens afslag på Danmarks ansøgning om udsættelse for grænseværdien for kvælstofdioxid. Jeg har hele tiden ment, at den tidligere regerings indsats for renere luft i byerne ikke var ambitiøs nok, siger miljøminister Ida Auken.
Luftforureningen i Danmark er for høj. Derfor lægger regeringen op til at indføre en trængselsafgift i hovedstadsområdet og ren-luft-zoner for at sikre ren luft til danskerne. Der er for meget kvælstofdioxid i luften og meget tyder på, at der også er for mange partikler i luften.
- Der er behov for at få iværksat en indsats, der kan nedbringe luftforeningen i vores større byer - både for partikler og kvælstofdioxid - og transportsektoren er den store synder, fastslår Ida Auken
Danmark har i dag miljøzoner i de fem største bykommuner (København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg), hvor der er krav om partikelfilter på lastbiler og busser, der kører i disse byer.
DI bekymret for skrappere miljøkrav- Vi har stor forståelse for de sundhedsmæssige hensyn, der ligger bag miljøzonerne. Men det er bekymrende, hvis ministeren forestiller sig, at mere effektive miljøzoner er ensbetydende med nye krav som f.eks. SCR-katalysatorer til lastbiler og busser, når virksomhederne lige har investeret i partikelfiltre. Det vil være en helt urimelig dobbeltregning til de virksomheder, der har investeret for at kunne køre ind i miljøzonerne, siger Rune Noack, der er chefkonsulent i DI Transport.
- For erhvervstransporten er det afgørende, at der er hånd i hanke med de miljøkrav, der stilles i de forskellige byer. Hvis der stilles forskellige tekniske krav i hver kommune, så gør man varelevering væsentlige dyrere og logistikken mere ineffektiv, hvilke i sidste ende vil øge brændstofforbruget og klimapåvirkningen, vurderer Noack.
Han peger på, at det ikke er gratis at stille krav til lastbiler i byerne.
- Vi har noteret os, at regeringen vil lave en betalingsring om København med dobbelttakst til lastbiler, der vil gøre varelevering markant dyrere i byen. Og man vil indføre kørselsafgifter for lastbiler, der er markant højere end de nuværende vejafgifter, der vil forringe konkurrenceevnen. Hvis de kommende rent-luft-zoner vælter yderligere omkostninger ned over erhvervstransporten, så vil det også gå udover væksten og koste arbejdspladser, siger Rune Noack.